Handel na świecie i w Polsce uzależni się od starszych mieszkańców miast



Rzeczpospolita/Rynek Seniora - 31 marca 2016 14:45


W roku 2030 za 91 procent wydatków na świecie będą odpowiadać mieszkańcy miast, głównie w wieku 65+ - donosi Rzeczpospolita, która dotarła do przeprowadzonego w stu krajach i w trzech tysiącach miast raportu firmy McKinsey. Trend nie ominie też Polski.

Z raportu McKinsey wynika, że w 2030 r. mieszkańcy miast mają odpowiadać za 91 proc. światowych wydatków. W tej grupie konsumentów aż 51 proc. wzrostu wydatków będzie pochodzić od grupy 60+. 

Osób powyżej 60 r.ż. w 2015 r. było w badanych krajach 164 mln, a w 2030 r. będzie ich 222 mln.

W latach 2015-2030 wzrost populacji będzie odpowiadał już tylko za 25 proc. zwiększającej się konsumpcji w miastach. W latach 2000-2015 było to 42 proc., a jeszcze wcześniej 53 proc. - donosi Rzeczpospolita. Głównym motorem wzrostu będą konsumenci wydający coraz więcej per capita - głównie starsi i mieszkający w miastach.

Starsi konsumenci wydadzą w Polsce miliardy dolarów
Według danych raportu w Polsce, o ile liczba mieszkańców miast będzie raczej spadać, o tyle wydatki przeciwnie. W 2015 r. mieszkańcy miast wydali 227 mld dol., w 2030 r. będzie to 373 mld dol. Za 73 proc. wzrost będą jednak odpowiadać coraz starsi konsumenci.

Najwięcej, bo 30 proc., wygenerują ci w wieku 45-59 lat. Ich wydatki mają rocznie rosnąć o 4,3 proc. W grupie 75+ wzrost ma wynieść rocznie 6,5 proc.

Wojtek Bogdan, lider Praktyki Dóbr Konsumpcyjnych i Handlu w McKinsey twierdzi na łamach Rzeczpospolitej, że przeznaczone dla starszych osób produkty i usługi w coraz większym stopniu będą decydować o sukcesie sprzedażowym, a wszechobecny kult młodości przestanie być dominującym trendem marketingowym.

Obecnie chyba najszybciej do nadchodzących zmian przystosowali się producenci telefonów komórkowych, oferując urządzenia specjalne dedykowane seniorom. Jak słusznie zauważa Rzeczpospolita, gorzej jest w sieciach spożywczych - te, jeśli kierują specjalny przekaz do osób starszych, to wyłącznie związany z dodatkowymi rabatami.

Największy wzrost wydatków zanotują miasta chińskie i amerykańskie
Raport pokazuje ponadto, że 32 miasta na świecie będą odpowiadać za ponad 30 proc. globalnego wzrostu konsumpcji do 2030 r. Aż 40 proc. tego wzrostu przypadnie na miasta w Chinach i USA. Póki co liderem jest Tokio, w którym suma wydatków konsumentów w 2015 r. wyniosła niemal 1,3 bln dol. Poziom biliona dolarów przekroczył jeszcze Nowy Jork. Zajmujący trzecią pozycję Londyn może się pochwalić kwotą 670 mld dol.

W Polsce najwyższe wydatki ma Warszawa - 65 mld dol.

Dane demograficzne WHO sugerują, że co miesiąc kolejne 1 mln osób na świecie obchodzi 60. urodziny. Jeszcze w tej dekadzie 1 mld osób będzie po 60. r.ż. Przybywa również osób osiągających 100 lat. O ile w 2011 r. było na świecie 316 tys. stulatków, to w 2050 r. będzie ich 3,2 mln.

Podobne zmiany demograficzne występują w Polsce. Przewiduje się, że w 2030 r. liczba Polaków po 65. r.ż. wzrośnie z 4,8 mln do 8,5 mln. Osoby w tym wieku będą zatem stanowić 23 proc. społeczeństwa, czyli prawie co czwarty obywatel kraju będzie miał co najmniej 65 lat. W 2025 r. Polacy przeciętnie będą żyli 77,6 lat, a Polki - 83,3 lata.

Więcej: www.rp.pl