Handel na świecie i w Polsce uzależni się od starszych mieszkańców miast
Autor: Rzeczpospolita/Rynek Seniora   31 marca 2016 14:45

W roku 2030 za 91 procent wydatków na świecie będą odpowiadać mieszkańcy miast, głównie w wieku 65+ - donosi Rzeczpospolita, która dotarła do przeprowadzonego w stu krajach i w trzech tysiącach miast raportu firmy McKinsey. Trend nie ominie też Polski.

Z raportu McKinsey wynika, że w 2030 r. mieszkańcy miast mają odpowiadać za 91 proc. światowych wydatków. W tej grupie konsumentów aż 51 proc. wzrostu wydatków będzie pochodzić od grupy 60+. 

Osób powyżej 60 r.ż. w 2015 r. było w badanych krajach 164 mln, a w 2030 r. będzie ich 222 mln.

W latach 2015-2030 wzrost populacji będzie odpowiadał już tylko za 25 proc. zwiększającej się konsumpcji w miastach. W latach 2000-2015 było to 42 proc., a jeszcze wcześniej 53 proc. - donosi Rzeczpospolita. Głównym motorem wzrostu będą konsumenci wydający coraz więcej per capita - głównie starsi i mieszkający w miastach.

Starsi konsumenci wydadzą w Polsce miliardy dolarów
Według danych raportu w Polsce, o ile liczba mieszkańców miast będzie raczej spadać, o tyle wydatki przeciwnie. W 2015 r. mieszkańcy miast wydali 227 mld dol., w 2030 r. będzie to 373 mld dol. Za 73 proc. wzrost będą jednak odpowiadać coraz starsi konsumenci.

Najwięcej, bo 30 proc., wygenerują ci w wieku 45-59 lat. Ich wydatki mają rocznie rosnąć o 4,3 proc. W grupie 75+ wzrost ma wynieść rocznie 6,5 proc.

Wojtek Bogdan, lider Praktyki Dóbr Konsumpcyjnych i Handlu w McKinsey twierdzi na łamach Rzeczpospolitej, że przeznaczone dla starszych osób produkty i usługi w coraz większym stopniu będą decydować o sukcesie sprzedażowym, a wszechobecny kult młodości przestanie być dominującym trendem marketingowym.

Obecnie chyba najszybciej do nadchodzących zmian przystosowali się producenci telefonów komórkowych, oferując urządzenia specjalne dedykowane seniorom. Jak słusznie zauważa Rzeczpospolita, gorzej jest w sieciach spożywczych - te, jeśli kierują specjalny przekaz do osób starszych, to wyłącznie związany z dodatkowymi rabatami.

Największy wzrost wydatków zanotują miasta chińskie i amerykańskie
Raport pokazuje ponadto, że 32 miasta na świecie będą odpowiadać za ponad 30 proc. globalnego wzrostu konsumpcji do 2030 r. Aż 40 proc. tego wzrostu przypadnie na miasta w Chinach i USA. Póki co liderem jest Tokio, w którym suma wydatków konsumentów w 2015 r. wyniosła niemal 1,3 bln dol. Poziom biliona dolarów przekroczył jeszcze Nowy Jork. Zajmujący trzecią pozycję Londyn może się pochwalić kwotą 670 mld dol.

W Polsce najwyższe wydatki ma Warszawa - 65 mld dol.

Dane demograficzne WHO sugerują, że co miesiąc kolejne 1 mln osób na świecie obchodzi 60. urodziny. Jeszcze w tej dekadzie 1 mld osób będzie po 60. r.ż. Przybywa również osób osiągających 100 lat. O ile w 2011 r. było na świecie 316 tys. stulatków, to w 2050 r. będzie ich 3,2 mln.

Podobne zmiany demograficzne występują w Polsce. Przewiduje się, że w 2030 r. liczba Polaków po 65. r.ż. wzrośnie z 4,8 mln do 8,5 mln. Osoby w tym wieku będą zatem stanowić 23 proc. społeczeństwa, czyli prawie co czwarty obywatel kraju będzie miał co najmniej 65 lat. W 2025 r. Polacy przeciętnie będą żyli 77,6 lat, a Polki - 83,3 lata.

Więcej: www.rp.pl

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.