ME: już ponad 140 tys. wniosków o rekompensatę za utracony deputat

FINANSE

Autor: PAP/Rynek Seniora   31 października 2017 15:15


ME: już ponad 140 tys. wniosków o rekompensatę za utracony deputat Fot. Kai Hendry/Flickr.com (CC BY 2.0)

Przez tydzień ponad 140 tys. osób złożyło wnioski o 10-tysięczną rekompensatę z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla - podało we wtorek (31 października) Ministerstwo Energii. Wnioski można składać do 18 listopada tego roku w 38 wyznaczonych do tego punktach.

Wypłatę rekompensat dla ponad 235-tysięcznej grupy emerytów i rencistów (także osób pobierających renty rodzinne po zmarłych górnikach) przewiduje obowiązująca od 24 października ustawa; w tym dniu rozpoczęło się także przyjmowanie wniosków o świadczenie. We wtorek resort energii podsumował w komunikacie pierwszy tydzień przyjmowania wniosków. Z danych wynika, że złożyło je już ok. 60 proc. wszystkich uprawnionych.

Ministerstwo Energii przypomina, że prawo do bezpłatnego węgla to element wynagrodzenia górników i świadczenie dla emerytów i rencistów. Było ono rodzajem zobowiązania państwa polskiego wobec pracowników kopalń, jednym z warunków umowy o pracę. Ustawa o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla zakłada jednorazową wypłatę rekompensaty za utracone prawo do tego świadczenia, w wysokości 10 tys. zł netto. Wypłata środków zaplanowana jest do końca 2017 r.

O rekompensatę mogą ubiegać się: emeryci i renciści, którzy mieli ustalone prawo do deputatu (w naturze albo ekwiwalentu pieniężnego), a którym świadczenie zawiesiły spółki węglowe. Uprawnione są też wdowy, wdowcy oraz sieroty, otrzymujący renty po górnikach. Rekompensaty nie otrzymają osoby, które pobierają świadczenie z ZUS.

Aby otrzymać rekompensatę, uprawniona osoba musi wypełnić wniosek. Wnioski można składać w punktach, uruchomionych w spółkach i kopalniach objętych ustawą. Na stronie internetowej resortu energii oraz stronach spółek węglowych można zapoznać się z instrukcją wypełniania wniosku, a także dowiedzieć się, gdzie należy złożyć wniosek. Dokumenty można również wysłać pocztą - w tym przypadku potrzebne jest notarialne poświadczenie danych i podpisu. W gminach, gdzie nie ma notariusza, poświadczenia może dokonać uprawniony pracownik urzędu gminy.

Najwięcej - ponad 100 tys. wniosków - przyjęła dotąd Spółka Restrukturyzacji Kopalń (SRK), gdzie wnioski składają przede wszystkim emeryci z kopalń dawnej Kompanii Węglowej, Katowickiego Holdingu Węglowego i kopalni Kazimierz-Juliusz. Punkty przyjmowania wniosków działają też przy kopalniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej, spółki Tauron Wydobycie oraz spółki Lubelski Węgiel Bogdanka.

Przedstawiciele górniczych spółek, w których przyjmowane są wnioski, przyznają, że w punktach obsługi emerytów i rencistów w godzinach szczególnego nasilenia ruchu tworzą się kolejki oczekujących, zapewniają jednak, że obsługa przebiega sprawnie; z reguły w jednym punkcie jest wiele stanowisk przyjmowania wniosków. W niektórych godzinach - szczególnie wieczorem - kolejek praktycznie nie ma.

Przeważająca część punktów przyjmowania wniosków czynna jest między godz. 8 a 20, także w soboty, a punkty prowadzone przez SRK - również w niedziele. Wnioski nie będą natomiast przyjmowane w dni świąteczne, 1 i 11 listopada. Również infolinie, gdzie można zasięgnąć informacji na temat rekompensat i wniosków, są czynne w dni robocze do godz. 20.

Rekompensaty dla emerytów i rencistów górniczych za utracone prawo do bezpłatnego węgla będą kosztować budżet państwa ponad 2,3 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.