NIK: oszuści żerują na seniorach, rzecznicy konsumentów nie zapewniają pełnej ochrony
Autor: KL,NIK/Rynek Seniora   09 czerwca 2016 14:40

NIK zwraca uwagę, że konieczne jest zdecydowane przeciwdziałanie wykorzystywaniu niewiedzy konsumentów, w tym szczególnie osób starszych nabywającym dobra i usługi poza lokalami sprzedawców.

8 czerwca br. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informację o wynikach kontroli dotyczących "Przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym w sprzedaży bezpośredniej".

Jak czytamy w dokumencie, "obowiązujący system ochrony praw konsumentów w sprzedaży bezpośredniej umożliwia zapewnienie pomocy kupującym oraz reakcję na naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jednak w ocenie NIK, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzecznicy konsumentów nie zapewniają pełnej ochrony wszystkim nabywcom dóbr i usług poza lokalami sprzedawców".

UOKiK monitorował rynek sprzedaży bezpośredniej i w efekcie podejmował stosowne działania edukacyjne i informacyjne. Prezes UOKiK zainicjował zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów dające mu nowe narzędzia służące ochronie praw konsumentów.

Pomagają konsumentom, ale nie ma pełnej ochrony
Według NIK system zgłaszania spraw przez konsumentów i udzielania porad przez rzeczników konsumentów odpowiedzialnych za ochronę praw konsumenckich pozwalał zainteresowanym konsumentom na uzyskanie fachowej pomocy, w terminach umożliwiających skorzystanie z przysługujących im praw.

Jednak w toku kontroli ujawniono nieprawidłowości. Są to m.in.:
- znikome wspieranie konsumentów poprzez występowanie w ich imieniu z powództwem przeciwko przedsiębiorcom naruszającym ich prawa,
- długotrwałe postępowania dotyczące podejrzeń naruszenia zbiorowych interesów konsumentów,
utrudniony dostęp do siedziby rzecznika dla osób starszych i niepełnosprawnych,
- brak realizacji wniosku NIK, dotyczącego zmiany formy rejestru klauzul niedozwolonych, która nadal nie odpowiada potrzebom konsumentów i przedsiębiorców,

"[...] w aktualnie obowiązującej Polityce ochrony konkurencji i konsumentów brak jest mierników i kryteriów, według których można by ocenić w jakim stopniu realizowane są jej założenia, co NIK ocenia jako istotny mankament obecnego systemu ochrony praw konsumenckich" - zauważa na poczatku Izba.

Korzystają głównie seniorzy
Najwyższa Izba Kontroli podkreśla, że w toku formułowania ocen miała na uwadze przede wszystkim skuteczną ochronę praw konsumenckich przed nieuczciwymi praktykami przy sprzedaży bezpośredniej. 

NIK wysłał ankiety do losowo wybranych konsumentów, którzy zwrócili się do rzeczników konsumentów objętych kontrolą w sprawach zakwalifikowanych przez rzeczników do kategorii „Umowy poza lokalem i na odległość” i dotyczących sprzedaży bezpośredniej.

Odsetek osób z przedziału wiekowego powyżej 60 lat, które korzystały z pomocy rzecznika konsumentów, wyniósł 69,9%. W pozostałych przedziałach wiekowych odsetek ten wykazywał tendencję malejącą i kształtował się następująco: 51-60 lat - 15,2%, 41-50 lat - 6,3%, 31-40 lat - 5,1% oraz do 30 lat - 3,5%. 54 respondentów nie wskazało, do którego przedziału wiekowego należy.

Kołdry i garnki w kawiarni
Jak informuje NIK konsumenci są zapraszani na pokazy lub prezentacje towarów i usług głównie poprzez bezpośrednio do nich kierowane zaproszenia: telefoniczne (48,8%) oraz listowne (33,0%). Innymi stosowanymi metodami dotarcia do potencjalnych klientów były ulotki reklamowe (9,0%) oraz ogłoszenia wywieszane w miejscach publicznych (2,9%).

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.