Oszuści naciągają na umowy na świadczenia telemedyczne
Autor: MK/Rynek Seniora   09 lipca 2015 10:55

Federacja Konsumentów przestrzega seniorów przed praktykami stosowanymi przez firmy oferujące zmianę abonamentu telefonii stacjonarnej na korzystniejszy. Równolegle oferują one usługi telemedyczne. Tymczasem z umowy podpisanej na ich świadczenie bardzo trudno się wycofać.

Jak informuje Federacja, wpływa do niej coraz więcej niepokojących sygnałów od konsumentów, do których dzwonią konsultanci z ofertą zamiany abonamentu na tańszy.

Po omówieniu zmiany proponują przysłanie do domu kuriera z umową. Niestety, jak wynika z relacji konsumentów kontaktujących się z Federacją, kurierzy nie dają im dostatecznej ilości czasu na zapoznanie się z dostarczonymi dokumentami. Efekt?

"Po niedługim czasie od podpisania dokumentów okazuje się, że konsument podpisał zgodę na rozwiązanie umowy z dotychczasowym operatorem i podpisał umowę z innym operatorem,  a ponadto zawarł umowę na świadczenie usług telemedycznych (Tele EKG)” – opisuje Federacja.

I dodaje: "O ile istnieją w miarę proste sposoby na wycofanie się z podpisanej umowy o świadczenie usługi telekomunikacyjnej z nowym operatorem, bo zgodnie z przepisami prawa mamy na to 14 dni, to rozwiązanie umowy o usługi telemedyczne nie jest już takie proste.”

Trudności z wycofaniem się z tego typu umowy wynikają z art. 3. 1. ustawy o prawach konsumenta. Stanowi on, że przepisów dotyczących możliwości wycofania się z umowy po 14 dniach nie stosuje się do  umów "dotyczących usług zdrowotnych świadczonych przez pracowników służby zdrowia pacjentom w celu oceny, utrzymania lub poprawy ich stanu zdrowia, łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, bez względu na to, czy są one oferowane za pośrednictwem placówek opieki zdrowotnej”.  

Jak wynika z informacji Federacja Konsumentów, w większości przypadków ofiarami procederu związanego z podpisywaniem umów na świadczenia telemedyczne padają najczęściej osoby starsze.

"Dlatego zwracamy się z apelem do konsumentów, aby uczulali swoich bliskich na podobne sytuacje. W przypadku każdej umowy zawieranej na odległość, w szczególności za pośrednictwem telefonu, powinniśmy zachować szczególną uwagę i ostrożność" - apeluje Federacja.

Organizacja broniąca praw konsumentów radzi też, jak zachować się, kiedy dzwoni konsultant z propozycją zmiany umowy telekomunikacyjnej.  

"Zachowaj szczególną uwagę  oraz nie sugeruj się tym, że osoba, z którą rozmawiasz przez telefon, zna wszystkie dane dotyczące Twojej osoby oraz usługi, jaką posiadasz, np.: wysokość abonamentu” - pisze.

Zaleca też, by prosić o przesłanie dokumentów na maila przed podpisaniem umowy (jeżeli ktoś nie posiada maila, można skorzystać ze skrzynki kogoś bliskiego).

Kolejna rada dotyczy sytuacji, w której do domu przyjeżdża kurier z umową. "Nie zwracaj uwagi na jego pośpiech i ponaglenia. W tym momencie to on pracuje dla ciebie, dlatego spokojnie zapoznaj się z umową i wszystkimi dokumentami. Zwróć szczególną uwagę na nazwy firm i nowe oferowane warunki. Sprawdzaj każdą kartkę, którą musisz podpisać. Zawsze kurier powinien pozostawić Ci kopię dokumentów. Jeżeli nie chce tego zrobić, nie podpisuj umowy" - radzi Federacja.   

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.