
Osoby, które straciły prawo do wcześniejszego świadczenia z racji pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, mają prawo do specjalnej rekompensaty. Jednak ZUS sam jej nie wylicza i aby ją otrzymać, trzeba złożyć specjalny wniosek, odpowiednio go wypełniając - przypomina Dziennik Gazeta Prawna.
Osoby zainteresowane zwiększeniem świadczenia same powinny złożyć wniosek w tej sprawie.
Te, które przechodzą na emeryturę, wypełniają druk ZUS Rp-1E. Konieczne jest wskazanie, że chce się otrzymać emeryturę z rekompensatą, zaznaczając odpowiedni kwadracik na wniosku. Brak oznaczenia pozbawia osobę zainteresowaną prawa do większego świadczenia.
Natomiast osoby, które już złożyły wniosek o emeryturę, a wcześniej nie ubiegały się o takie świadczenie, same muszą napisać wniosek w tej sprawie. Występując o zwiększenie emerytury, obowiązkowo trzeba wpisać dane osobowe i numer pobieranego świadczenia. Konieczne jest także wskazanie, że ubiegamy się o ustalenie prawa oraz wysokości rekompensaty z tytułu utraty prawa do wcześniejszej emerytury z racji wykonywania pracy zakwalifikowanej jako praca w szczególnym charakterze. Niezbędne jest także zaznaczenie, że podstawą prawną żądania jest art. 21 ustawy o emeryturach pomostowych. I w końcu należy napisać, że praca była uznana za uprawniającą do wcześniejszej emerytury.
O takie dodatkowe zwiększenie świadczenia mogą się ubiegać nauczyciele, dziennikarze, kierowcy, kolejarze, pracownicy sektora energetycznego, mechanicy, pracownicy zakładów chemicznych oraz petrochemii.
Rekompensata jest dodatkiem do kapitału początkowego, a prawo do jej ustalania zostało przyznane, poczynając od 1 stycznia 2009 r.
Więcej: www.gazetaprawna.pl
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych