Rośnie znaczenie srebrnej generacji w handlu. Jak i gdzie kupują Polacy 60+?

FINANSE

Autor: Jacek Wykowski/Rynek Seniora   08 lipca 2016 14:26


Rośnie znaczenie srebrnej generacji w handlu. Jak i gdzie kupują Polacy 60+? Według GfK Polonia osoby starsze najczęściej kupują produkty szybkozbywalne (FMCG) w dyskontach. Fot. Shutterstock

Według Instytutu GfK Polonia Polacy w wieku 60. lat i więcej dysponują 21 proc. ogólnej siły nabywczej krajowej populacji. Roczna wartość zakupów dla gospodarstw domowych prowadzonych przez tę grupę konsumentów wynosi łącznie 48,2 mld zł, wydanych średnio podczas 464 wizyt w sklepach.

Siła nabywcza - według definicji GfK - to całkowita wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała w danym obszarze, w tym wypadku Polski, może nabyć w ciągu roku.

Coraz większe znaczenie "srebrnej generacji" dla handlu
- Wraz ze wzrostem liczebności grupy konsumentów zwanej umownie silver generations, rośnie ich znaczenie dla wybranych gałęzi gospodarki, w tym dla handlu i sektora FMCG. Obecnie udział tej grupy nabywców w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosi 29,9 proc. Z estymacji przeprowadzonych przez analityków GfK w ramach badania Silver Generation wynika, iż w 2035 r. udział ten wzrośnie do 36,9 proc. - informuje GfK.

FMCG, czyli produkty szybkozbywalne ( z ang. FMCG, fast-moving consumer goods), to towary sprzedawane często i po względnie niskich cenach. Przykładami dóbr z tej branży są artykuły spożywcze czy środki czystości.

Struktura wydatków badanych gospodarstw domowych na FMCG w podziale na poszczególne formaty wygląda następująco: dyskonty (21 proc.), supermarkety (17 proc.), tradycyjne sklepy spożywcze (15 proc.), sklepy wielobranżowe (14 proc.), hipermarkety (12 proc.), drogerie (3 proc.) i inne miejsca dokonywania zakupów (17 proc.).

Badanie obala wiele stereotypów
Wyniki badania przeczą licznym stereotypom, jakie powszechnie obowiązują na temat populacji konsumentów-seniorów.

Grupa silver generation w zasadzie dobrze orientuje się w cenach poszczególnych produktów. Dobrą orientację deklaruje 75 proc. z nich. Chętnie też korzystają z promocji cenowych. 61 proc. zgodziło się ze stwierdzeniem, iż „obniżki cenowe pozwalają zaoszczędzić mi dużo pieniędzy”.

Niemniej jednak podczas dokonywania zakupów nie kierują się tylko przystępną ceną i promocją, a często decydują się na produkty sprawdzone, ceniąc sobie dobrą jakość. Ponadto seniorzy większą wagę przywiązują do produktów świeżych, ekologicznych oraz do poczucia większej odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją.

Równocześnie seniorzy wykazują się większym przywiązaniem do marek, które zwykle kupują, a także do zakupów w tym samym sklepie. Doceniają atmosferę mniejszych i specjalistycznych placówek. To przywiązanie do marek wynika z niechęci do ryzyka związanego z zakupami nieznanych produktów. Przekładają sprawdzoną jakość ponad promowane nowości, a „markowość” produktów jest dla nich gwarancją jakości.

Szczególnie jest to widoczne w przypadku żywności, na której nie oszczędzają. Często odbywa się to kosztem wydatków na dobra trwałe i inne kategorie non-food. 55 proc. deklaruje, iż nie lubi zmieniać marek, do których jest już przyzwyczajona, a 48 proc. czuję się przywiązana do marek, które kupuje.

Raport z badania "Silver Generation" powstał na podstawie danych pochodzących z dwóch źródeł: prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz wywiadów CAPI z osobami odpowiedzialnymi za zakupy produktów FMCG w gospodarstwach domowych. Próbę Panelu Gospodarstw Domowych stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.