Srebrna gospodarka: przyszłość należy do innowacji senioralnych

FINANSE

Autor: DK/Rynek Seniora   07 października 2015 16:53


Srebrna gospodarka: przyszłość należy do innowacji senioralnych Seniorzy z pewnością będą wydawać więcej na leki, urządzenia i usługi ułatwiające życie, opiekę zdrowotną. Fot. Fotolia

Srebrna gospodarka to nie jest inny, osobny sektor ekonomiczny. To cała gospodarka staje się senioralna, za którą będą szły produkty, usługi i innowacje - przekonywali eksperci na II Kongresie Gospodarki Senioralnej (6 października br.)

Specjaliści biorący udział w panelu „Długowieczność jako siła napędowa wzrostu ekonomicznego” zastanawiali się m.in., jak zapewnić ten sam poziom życia w warunkach pogarszania się struktury demograficznej.

Demografia i geografia
Prof. Przemysław Śleszyński z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk cytował demografa, prof. Edwarda Rosseta, który podkreślał przed dekadami, że niewyobrażalne będzie, kiedy udział osób starszych w społeczeństwie przekroczy 20 proc. Tymczasem według wstępnych danych GUS w końcu 2014 r. ludność w wieku poprodukcyjnym liczyła ponad 7 mln osób, a jej udział w ogólnej populacji wyniósł 19 proc.

Analizy wskazują na systematyczne starzenie się polskiego społeczeństwa z powodu niskiej dzietności i wydłużania się życia Polaków. Sytuacja społeczno-demograficzna szczególnie gwałtownie pogorszyła się po 2010 roku. Statystyki (oparte na danych meldunkowych) nie uwzględniają przy tym migracji zarobkowych. Według danych z końca 2013 roku za granicą mieszka około 2,2 mln Polaków.

Pogarszająca się sytuacja demograficzna w Polsce jest także geograficznie zróżnicowana.

- Przy średniej osób w wieku 60+ wynoszącej w Polsce ponad 22 proc., w niektórych rejony na Podlasiu czy Opolszczyźnie te liczby przekraczają 40 proc. ogółu mieszkańców. Generalnie najszybciej starzeją się małe wioski i centra dużych miast - mówi prof. Śleszyński.

Nierównomierna depopulacja wpływa m.in. na różne obciążenia systemów zabezpieczenia społecznego, niedobory na rynku pracy. Ekspert przekonuje przy tym, że w już istniejących już zasobach mamy sporo środków.

- Tracimy miliardy złotych na infrastrukturę, ponieważ mamy rozproszone osadnictwo. Zaoszczędzilibyśmy wiele wydatków, gdyby udało się je skoncentrować.

Jak więc minimalizować silną regionalną polaryzację? Najogólniej mówiąc, trzeba aktywizować obszary peryferyjne, warto zreorganizować sieć administracyjno-osadniczą na poziomie gmin i powiatów, należy łagodzić skutki depopulacji, zapewniając opiekę nad osobami starszymi.

Pracownicy i konsumenci
Generalnie jednak, jak przekonują eksperci, ze względu na rosnący udział osób starszych w społeczeństwie trzeba skupić się na tym jako źródle rozwoju i wzrostu gospodarczego.

- Jeśli pomożemy osobom starszym, będzie rosła gospodarka, do budżetu wpłynie więcej podatków. To znaczący potencjał naszej gospodarki - podkreślała prof. Ewelina Nojszewska ze Szkoły Głównej Handlowej. Jak dodaje, już teraz rozwijają się specyficzne branże albo te istniejące specjalizują się w kierunku seniorów.

Zdaniem ekspertki należy lobbować za regulacjami prawnymi, które powinny skłaniać pracodawców do tego, żeby stworzyli odpowiednie warunki dla starszych pracowników. Seniorzy mają przecież istotny wkład w rozwój całej gospodarki.

- Osoby starsze są też konsumentami, ich dochody są stabilne, są skłonni do oszczędzania, a nawet zaciągania pożyczek i kredytów - zaznaczała prof. Nojszewska.

Z kolei jak podkreślał prof. Śleszyński, zasoby majątkowe seniorów są bardzo duże z powodu ich akumulowania przez bardzo długi czas, zwłaszcza jeśli chodzi o nieruchomości.

Jakie produkty i usługi?
Srebrny rynek oparty na wydatkach konsumpcyjnych osób starszych kreuje produkty i usługi, które powinny być dostosowane do ich możliwości. Zaczynając np. od telefonów komórkowych, a kończąc na mieszkaniach. 

Jak wiadomo, główne wydatki gospodarstw domowych osób starszych są przeznaczane na mieszkanie, lekarstwa i żywność. Ale dochodzą do tego produkty i sprzęty ułatwiające życie, usługi domowe, osobiste (np. pomoc przy sprzątaniu, codziennym funkcjonowaniu), infrastruktura mieszkaniowa, transportowa itd.

Do większej roli osób starszych powinny przyzwyczaić się i odpowiadać na nią podmioty działające na rynku.

- Np. sklepy powinny się dostosować do potrzeb osób starszych, zamieszczać informacje o produktach większą czcionką. Podobnie dostosowana do możliwości seniorów powinna być przestrzeń publiczna – mówiła ekspertka z UW.

Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć banki, które nie oferują tylko i wyłącznie kont internetowych, z których niektórzy seniorzy nie chcą korzystać.

Seniorzy z pewnością będą wydawać więcej na leki, suplementy diety, urządzenia ułatwiające życie, usługi zdrowotne (typu choroby przewlekłe, opieka długoterminowa, sanatoria, telemedycyna, medycyna zindywidualizowana). Warto także pamiętać o segmencie kulturalnym, edukacyjnym i rekreacyjnym ich wydatków.

Co może się nam przydać z tej wiedzy? - Polskie firmy mogą np. wyspecjalizować się w pewnym sektorze dóbr i usług dla seniorów, np. też domów opieki - mówi prof. Nojszewska.

Innowacje i rewolucje
Dr Jarosław Górski z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego  podkreślał, że srebrna gospodarka to nie jest inny, odrębny system gospodarki.

- To gospodarka staje się senioralna. Na każdym poziomie ekonomii obserwujemy wpływ procesów starzenia się - zaznaczył.

Zatem srebrna gospodarka to nie tylko produkty i usługi, które dotyczą seniorów, ale ogół aktywności ekonomicznej związanej ze starzeniem się społeczeństwa.

- Trzeba się tylko zastanowić, jak włączać osoby starsze w te procesy, ponieważ senior ma prawo być pełnoprawnym uczestnikiem aktywności gospodarczej – postulował dr Górski.

Eksperci zwracali także uwagę na fakt, że odchodzimy od familiocentrycznego modelu społecznego z seniorami pełniącymi istotną rolę mentorów i autorytetów w rodzinie. Pewnych zmian nie zatrzymamy, ale one dają także szansę, nie są tylko zagrożeniem.

- Wierzę też, że jesteśmy na progu wielkiej rewolucji technologicznej, mającej na celu usprawnienie życia osoby starszej. Już teraz istnieje np. duża potrzeba, by rodzina i opiekunowie mogli wiedzieć więcej na bieżąco, co się dzieje z ich najbliższymi w podeszłym wieku - mówiła dr Małgorzata Gałązka-Sobotka z Uczelni Łazarkiego, członek Rady NFZ.

Jak podkreślała, problem w tym, że wiele bardzo dobrych rozwiązań trafia do szuflady.

- Mamy dużo osobnych polityk tworzonych odgórnie. Optymalne byłoby, żeby wszystkie te polityki - społeczna, gospodarcza, senioralna - miały jeden fundament. Bo bardzo ważna jest koordynacja w tym zakresie - postulował prof. Śleszyński.

Podsumowując, specjaliści wskazali długowieczność jako wyzwanie po pierwsze technologiczne i innowacyjne, po drugie - społeczne i aktywizacyjne.

- Dawniej innowacje rodziły się głównie na gruncie przemysłu zbrojeniowego i medycznego, teraz bardziej są związane z wygodą życia codziennego, a przyszłość powinna należeć do pomysłów związanych z procesami starzenia się - powiedział dr Górski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.