
Tarnowscy policjanci otrzymali kolejne zgłoszenia od seniorów o telefonicznych oszustach usiłujących wyłudzić od nich pieniądze. We wtorek (4 września) przyjęli siedem takich zawiadomień. Jedna osoba dała się oszukać na 20 tys. zł - poinformowała w środę PAP małopolska policja.
Policja apeluje o ostrożność. Tydzień wcześniej funkcjonariusze przyjęli od seniorów zgłoszenia o kilkunastu telefonach od oszustów. Prawie nikt nie dał się nabrać, ale w jednym wypadku łupem oszustów padło prawie 60 tys. zł.
Od początku sierpnia oszuści zadzwonili do ponad 30 tarnowskich seniorów i okradli ich na łącznie ponad 270 tys. złotych.
We wtorek dyżurny tarnowskiej komendy odebrał siedem telefonów od seniorów - poinformował rzecznik małopolskiej policji Sebastian Gleń. Zgłaszali oni, że kobieta podająca się za policjantkę domaga się od nich 100 tys. zł i 150 tys. zł w związku z wypadkiem drogowym i koniecznością wpłaty kaucji za odstąpienie od skazania rzekomego członka ich rodziny.
W kolejnych telefonach oszustka, podając się za córkę lub synową, prosiła o pilną pożyczkę od 20 tys. do 50 tys. zł, ponieważ znalazła się poważnych kłopotach finansowych.
Wśród "legend" stosowanych przez oszustów znalazła się także wersja o użyczeniu pieniędzy na potrzeby akcji policyjnej przeciwko oszustom. Tej wersji uległa 84-letnia tarnowianka i przekazała nieznanemu mężczyźnie 20 tys. zł.
- Apelujemy do wszystkich, a przede wszystkim do najstarszych mieszkańców naszego regionu, aby nigdy pod żadnym pozorem nie przekazywali nikomu obcemu pieniędzy - zaapelował rzecznik.
Kreatywność oszustów nie zna granic. - Posuną się do najbardziej wymyślonych historii po to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności, współczucia, chęci niesienia pomocy bliskiej lub innej osobie. Nie dajmy się oszukać. Gdy zadzwoni telefon, a głos w słuchawce żąda pieniędzy, po prostu rozłączmy się - zaleca rzecznik.
Wskazuje także, by skontaktować się z policją i prawdziwym członkiem rodziny, zanim przekaże się pieniądze rzekomym policjantom, synom, córkom lub wnuczkom.
- Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem, zakończmy rozmowę telefoniczną. Należy pamiętać o dokładnym odłożeniu słuchawki i przerwaniu połączenia z oszustem lub skorzystaniu z innego telefonu. We wszystkich podejrzanych czy wątpliwych sytuacjach należy niezwłocznie skontaktować się z policją, dzwoniąc na numer alarmowy 997 lub 112 - zaleca policja.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych