
UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi ws. polis z elementem inwestycyjnym - podał Urząd. W efekcie zakłady obniżą opłaty likwidacyjne klientom, których nie objęły wcześniejsze decyzje Urzędu. Porozumienia obejmą ok. 1,4 mln osób. Dotyczą też seniorów, a ich warunki wchodzą w życie 1 stycznia 2017 roku.
Opłata likwidacyjna to koszt rezygnacji z polisy ubezpieczeniowej przed terminem jej wygaśnięcia.
- Przez wiele miesięcy prowadziliśmy rozmowy z ubezpieczycielami oraz Polską Izbą Ubezpieczeń. Efekt naszych wspólnych działań to obniżenie opłat likwidacyjnych klientom posiadającym polisy z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym tzw. starego portfela, czyli sprzed 2014 r. - wyjaśnił prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.
- Obniżka zależy od czasu trwania umowy - przykładowo jeden z ubezpieczycieli obniży opłatę do 23 proc. w pierwszym roku polisowym, 9 proc. - w szóstym, a po 10 latach nie pobierze ani złotówki. Przewidzieliśmy szczególne rozwiązania dotyczące osób starszych, które były namawiane na wieloletnią polisę, mimo podeszłego wieku - dodał.
Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego porozumienie nie narusza stabilności sektora finansowego.
Jak poinformował Urząd, w marcu 2016 r. zakończył postępowania dotyczące ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Kwestionował w nich pobieranie zbyt wysokich opłat likwidacyjnych, gdy konsument rezygnował z polisy przed terminem. Opłaty te oznaczały niekiedy utratę wszystkich oszczędności klienta.
UOKiK zarzucił towarzystwom ubezpieczeniowym, że - stosując opłaty likwidacyjne - przerzucają na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. - W efekcie zakończonych postępowań ubezpieczyciele dobrowolnie zobowiązali się do obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach objętych zakresem postępowań i wyeliminowania ich z nowych wzorców umowy. Te decyzje dotyczyły około 612 tys. klientów, którzy zawarli umowy od 2014 roku. Ze względu na przedawnienie nie objęły jednak konsumentów, którzy podpisali umowy przed 2014 rokiem - podał UOKiK.
W związku z tym, Prezes Urzędu w porozumieniu z branżą ubezpieczeniową od maja tego roku opracowywał sposób wsparcia dla konsumentów posiadających polisy sprzed 2014 roku. - Pomysł zawarcia porozumień w tym zakresie przedstawiła Polska Izba Ubezpieczeń - zaznaczył Urząd.
Porozumienia dotyczą: klientów, którzy nie rozwiązali umowy z ubezpieczycielem oraz seniorów (osoby, które ukończyły 61 lat), którzy tę umowę zawarli po 1 stycznia 2008 r. i rozwiązali po 65. roku życia.
W komentarzu UOKiK wyjaśnił, że na mocy porozumienia, klient będzie miał prawo do zwrotu różnicy między opłatą likwidacyjną pobraną na starych zasadach a tą, która zostałaby pobrana na nowych. Może wystąpić z takim wnioskiem w ciągu trzech lat od dnia wejścia w życie porozumienia. PIU w ogłoszeniach prasowych poinformuje klientów o szczegółach tego rozwiązania.
- Porozumienie powstało z inicjatywy Polskiej Izby Ubezpieczeń, natomiast trzeba podkreślić, że dotyczy ono całej branży ubezpieczeniowej. Rozwiązanie jest efektem znaczącego wysiłku zakładów, ale dzięki temu możliwe było wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów - wyjaśnił prezes PIU Jan Grzegorz Prądzyński.
Wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe mają - zgodnie z umową z UOKiK - poinformować klientów o warunkach zawartego porozumienia. Szczegółowych informacji o wysokości opłat likwidacyjnych trzeba szukać na stronach internetowych poszczególnych ubezpieczycieli. Ponadto, zbiorczą informację udostępnia Polska Izba Ubezpieczeń. Prezes UOKiK zapewnił, że będzie monitorował realizację warunków zawartych w porozumieniach.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych