
Pracownicy UOKiK będą mogli anonimowo kontrolować przedsiębiorców - m.in. z obszaru usług finansowych, podając się za osoby zainteresowane nabyciem towarów lub usług - informuje Rzeczpospolita. Czy z umów znikną drobny druk i skomplikowany język - mieszanka nieprzyjazna szczególnie osobom starszym - okaże się zapewne po jakimś czasie.
Nowe uprawnienie przysługuje Prezesowi UOKiK od 17 kwietnia 2016 r. na mocy nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Ponadto Prezes UOKiK i Przewodniczący KNF podpisali 23 czerwca porozumienie w sprawie współpracy w zakresie mystery shopping.
Można się spodziewać, że urzędnicy korzystający z instytucji tajemniczego klienta będą w szczególności badać, czy przedsiębiorcy - w szczególności finansowi - oferują swoim klientom odpowiednie dla nich produkty oraz czy robią to we właściwy sposób - tłumaczy "Rz".
Czytaj też: Wizyta w banku może być niebezpieczna dla seniora
Ostatnie zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów zdefiniowały nowe typy niekorzystnych, np. proponowanie usług finansowych nieodpowiadających potrzebom klientów lub oferowanie usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru (tzw. misselling).
Nowe rozwiązanie ma na celu ochronę konsumentów przed pułapkami skomplikowanych polisolokat czy też ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym niedostosowanych do profilu klienta.
Czytaj też: Hydraulik i lekarz gratis, czyli jak banki kuszą seniorów
Mystery shopping będzie mógł być stosowany w sprawach dotyczących praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Żeby skorzystać z instytucji tajemniczego klienta, prezes UOKiK będzie musiał uzyskać uprzednią zgodę Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a więc przedstawić stosowną argumentację wykazującą celowość zastosowania tego środka.
Więcej: www.rp.pl
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych