Zadłużenie Polaków: "osoby starsze są oszczędniejsze, rozsądniej planują wydatki"

FINANSE

Autor: PAP/Rynek Seniora   15 maja 2017 12:25


Zadłużenie Polaków: "osoby starsze są oszczędniejsze, rozsądniej planują wydatki" Fot. PTWP Andrzej Wawok

Kwota niespłaconych w terminie zobowiązań finansowych Polaków na koniec I kwartału 2017 r. wyniosła 23,6 mld zł - wynika z danych ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A. Długi ma ponad 1,67 mln polskich konsumentów.

Najwięcej zadłużonych osób mieszka w województwie śląskim (232 tys.), dolnośląskim (172 tys.), mazowieckim (164 tys.), wielkopolskim (144 tys.) i kujawsko-pomorskim (123 tys.) - wskazano w opracowaniu biura informacji gospodarczej ERIF.

Najczęściej problemy z terminową spłatą swoich zobowiązań finansowych mają mężczyźni. Stanowią oni ok. 65 proc. osób zadłużonych w Polsce (ok. 1,1 mln). Kobiety zalegają z kolei ze spłatami w 35 proc. przypadków (593 tys.). Najbardziej zadłużoną grupą wiekową są osoby w wieku 31-46 lat. Na koniec I kwartału 2017 r. było to 721 tys. konsumentów. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje starsze pokolenie Polaków w wieku 47-65 lat (541 tys.).

Mniej jest natomiast Polaków, którzy spłacają zobowiązania w terminie (czyli gromadzą pozytywne informacje o opłacanych przez siebie na czas rachunkach, czynszach, ratach kredytów, fakturach czy innych zobowiązaniach finansowych). Ich liczba na koniec marca br. wyniosła 504 tys. - wynika ze statystyk ERIF.

- Taka sytuacja może wynikać z tego, że rynek wymiany informacji gospodarczej w Polsce dopiero od niedawna rozwija się o nowe jakościowo dane, do których należą pozytywne wpisy o terminowo regulowanych zobowiązaniach finansowych - podkreśliła cytowana w opracowaniu Edyta Szymczak, prezes zarządu ERIF BIG S.A.

"Jednak z naszych analiz i prognoz wynika, że (...) Polacy coraz częściej dostrzegają i doceniają jakościową różnicę pomiędzy nieposiadaniem wpisu negatywnego, czyli tzw. czystym kontem w BIG, a posiadaniem wpisów pozytywnych na swój temat, które będą procentować na przyszłość. Zaczynają dostrzegać ważną rolę, jaką w codziennym życiu odgrywać może wizerunek rzetelnego płatnika na rynku usług i produktów, a nie tylko na rynku kredytowym" - dodała.

Budowanie pozytywnej historii płatniczej rozkłada się równomiernie w przypadku przedstawicieli obu płci (51 proc. mężczyzn wobec 49 proc. kobiet). Np. wśród mężczyzn największą grupę rzetelnych konsumentów stanowią osoby w wieku do 31 lat oraz od 31 do 46 lat (odpowiednio 106 i 97 tys.). Z czego może to wynikać?

Jak wskazali autorzy opracowania, dokumentowanie pozytywnej historii płatniczej jest szczególnie ważne w tych grupach wiekowych, ponieważ Polacy decydują się wówczas na założenie rodziny i mają najwięcej wydatków związanych m.in. z remontem, zakupem mieszkania czy samochodu, a "Informacja Pozytywna ułatwia uzyskanie kredytu czy pożyczki" - podkreślili autorzy opracowania.

Najwięcej rzetelnych polskich konsumentów (gromadzących pozytywne wpisy) mieszka w pięciu województwach. Są to Ślązacy (68 tys.), mieszkańcy Mazowsza (57 tys.), Dolnoślązacy (46 tys.), Wielkopolanie (45 tys.) i Małopolanie (36 tys.). Średnia wartość pozytywnego, terminowo spłacanego zobowiązania wyniosła na koniec I kwartału 2017 r. ok. 1,2 tys. zł. Z danych biura informacji gospodarczej ERIF wynika też, że najniższe rachunki mają do zapłaty starsi Polacy po 65. roku życia. Średnio ich sumiennie regulowane opłaty wynoszą 529 zł, podczas gdy osoby w wieku 31-46 lat średnio opłacają rachunki i inne zobowiązania finansowe na kwotę ok. 1,4 tys. zł.

"Osoby starsze są oszczędniejsze, rozsądniej planują wydatki względem swoich najczęściej małych przychodów. Osoby młodsze mają więcej potrzeb związanych z rodziną, dziećmi, remontami mieszkań i posiadając większe zarobki mogą sobie pozwolić na większe wydatki" - oceniła Edyta Szymczak.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.