
FINANSE
Chcemy, żeby przed podjęciem decyzji nasi klienci skorzystali z wiedzy pracowników ZUS. W czerwcu w salach obsługi klientów będą doradcy emerytalni. Ich zadaniem będzie pomoc w podjęciu decyzji, kiedy przejść na emeryturę. Wyjaśnią, podpowiedzą, przedstawią stan naszego konta emerytalnego w ZUS i obliczenia, co nam da finansowo dłuższa aktywność zawodowa.
To obliczenie nie jest takie skomplikowane, bo jeśli mamy założone konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, sami w domu możemy sobie wyliczyć korzyści z dalszego odkładania składek.
Emerytura to proste równanie. W liczniku ułamka wstawiamy zebrane i zwaloryzowane składki na koncie, subkoncie oraz kapitał początkowy, jeśli go mamy, a w mianowniku - średnią długość życia na emeryturze, dla naszego wieku, podawaną przez Główny Urząd Statystyczny w specjalnej tablicy trwania życia. Im więcej w liczniku i mniej w mianowniku, tym emerytura wyższa.
I tak, kobieta, która w wieku 60 lat otrzymałaby świadczenie w wysokości ok. 1,7 tys. zł, pracując pięć lat dłużej otrzyma 600 zł więcej. Niedługo kalkulator emerytalny, podobny do tego dostępnego po zalogowaniu na PUE, pojawi się również na stronie głównej zus.pl, tak by można było z niego skorzystać nawet nie mając konta na PUE.
- 330 tys. osób w trzy miesiące plus te osoby, które w normalnym trybie trafiają do ZUS. Czy pani pracownicy poradzą sobie z takim zadaniem?
- Jeden pracownik standardowo obsługuje w granicach 530 klientów miesięcznie. W ostatnim kwartale z pewnością ta liczba wzrośnie. Znam jednak pracowników ZUS i jestem przekonana, że poradzą sobie z tym wyzwaniem. To naprawdę świetni fachowcy. Żeby jednak nie kumulować wizyt w ostatnim kwartale i nie obciążać nadmiernie pracowników, zapraszamy naszych klientów, którzy zastanawiają się nad skorzystaniem z obniżonego wieku emerytalnego, do odwiedzenia placówek ZUS jeszcze w wakacje.
W naszych systemach informatycznych mamy już wyodrębnionych wszystkich klientów, którzy między 1 października a 31 grudnia będą mogli przejść na emeryturę. Weryfikujemy - i jeżeli potrzeba - porządkujemy ich konta emerytalne. Zapraszamy także ubezpieczonych do sprawdzenia, czy mają ustalony kapitał początkowy. Oprócz tego, przymierzamy się do wydłużenia pracy placówek ZUS od października do końca grudnia i zwiększenia obsługi kadrowej na naszych salach obsługi klientów.
- Czyli nie będzie tak, że obudzicie się 2 października - bo pierwszy to niedziela - zaskoczeni, że tyle osób przyszło po swoją emeryturę?
- Nie ma takiej możliwości. Realnie będziemy gotowi do obsługi kientów już w czerwcu. Liczę, że 2 października dzięki naszej zapobiegliwości, nic spektakularnego w zakresie liczby obsługiwanych klientów się nie wydarzy.
- Czy nie będzie problemów technicznych, np. z systemem informatycznym?
- Nie przewiduję takiej sytuacji. Oczywiście, w związku z obniżeniem wieku emerytalnego pracujemy nad odpowiednimi zmianami w systemie. Na razie prace toczą się po naszej stronie. Wkrótce zaś zmianami zajmie się zewnętrzny wykonawca, którego wyłonimy w przetargu. Kompleksowy System Informatyczny ZUS to nie po prostu trochę większy kalkulator; on obsługuje setki milionów operacji miesięcznie, zapisany jest w nim szereg algorytmów. Te dotyczące powszechnego wieku emerytalnego należy teraz zmienić. Mamy harmonogram prac i ściśle się go trzymamy.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych