CBOS: kółka różańcowe to najpopularniejsze wspólnoty religijne - głównie wśród starszych

POLITYKA SENIORALNA

Autor: PAP/Rynek Seniora   29 czerwca 2017 11:49


CBOS: kółka różańcowe to najpopularniejsze wspólnoty religijne - głównie wśród starszych Do jakiejś wspólnoty religijnej należy w Polsce 8 proc. rencistów i 6 proc. emerytów. Fot. carmenelsa/Flickr.com (CC BY 2.0)

Zaledwie 4 na 100 Polaków należy do jakiejś wspólnoty religijnej. Z tej grupy ponad połowa to członkowie kółek różańcowych, którym ustępują Oaza i Odnowa w Duchu Świętym - wynika z raportu Centrum Badania Opinii Społecznej.

Z badania wynika też, że do kółek różańcowych należą najczęściej osoby starsze i gorzej wykształcone, odwrotnie niż do Oazy. Niemal wszyscy członkowie wspólnot i ruchów religijnych to katolicy.

Wśród respondentów CBOS przynależność do jakiegoś ruchu religijnego lub wspólnoty religijnej zadeklarowała co piąta (19 proc.) osoba określająca się mianem głęboko wierzącej oraz trzy na sto (3 proc.) spośród wierzących w ogóle. Z kolei spośród praktykujących religijnie kilka razy w tygodniu do ruchów i wspólnot należy ponad jedna trzecia (35 proc.), a spośród uczestniczących w nabożeństwach raz w tygodniu - 4 proc.

Z badania wynika, że z przynależnością do ruchów religijnych idą w parze te same cechy społeczno-demograficzne, które towarzyszą ponadprzeciętnej religijności, wyrażanej w deklaracjach wiary i praktyk. Chodzi m.in. o starszy wiek (przynależność do jakiejś wspólnoty religijnej deklaruje 7 proc. osób mających 65 lat i więcej), wykształcenie podstawowe (6 proc.), prawicowe poglądy polityczne (8 proc.) oraz płeć żeńska (5 proc.).

W grupach zawodowych deklaracje o przynależności do jakiejś wspólnoty lub ruchu religijnego relatywnie częściej niż inni składają renciści (8 proc.), emeryci (6 proc.), rolnicy (5 proc.), a także uczniowie i studenci (5 proc.).

Według CBOS, osoby należące do jakichś ruchów czy wspólnot religijnych najczęściej wymieniały kółka różańcowe (52 proc.). Co dziewiąty z tej grupy badanych deklaruje przynależność do Ruchu Światło-Życie, zwanego Oazą (11 proc.), a co szesnasty - do Odnowy w Duchu Świętym (6 proc).

Jak podkreśla CBOS, mając na względzie dwie najczęściej pojawiające się w odpowiedziach respondentów grupy i wspólnoty religijne, można powiedzieć, że przynależność do kółek różańcowych deklarują głównie osoby starsze, gorzej wykształcone, mieszkające na wsi i w najmniejszych miastach, niezadowolone ze swojej sytuacji materialnej i mające najniższe dochody per capita, częściej kobiety niż mężczyźni, a spośród grup społeczno-zawodowych - emeryci, renciści, rolnicy i robotnicy niewykwalifikowani.

Z kolei członkowie Ruchu Światło-Życie to - jak wynika z deklaracji - najczęściej ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku 18-24 lata, mający wyższe wykształcenie i uzyskujący relatywnie wysokie dochody per capita, a ponadto uczniowie i studenci, gospodynie domowe oraz kadra kierownicza i specjaliści wyższego szczebla.

Inne, rzadziej wymieniane, grupy i wspólnoty to Neokatechumenat i chór kościelny (po 3 proc.), lektorzy i ministranci, parafialna Caritas, wspólnota ewangelizacyjna oraz Akcja Katolicka (po 2 proc.), a także krąg biblijny i duszpasterstwo akademickie (po 1 proc.). Znaczna część respondentów deklarujących przynależność do ruchu lub wspólnoty religijnej (23 proc.) wymieniała jeszcze innego rodzaju liczne grupy i organizacje, w tym np.: Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, Apostolstwo Dobrej Śmierci, Rycerstwo Niepokalanej, Grupa Fatimska.

W ocenie CBOS, przynależność do określonej wspólnoty w znacznym stopniu zależy od niektórych cech społeczno-demograficznych respondentów, co wynika stąd, że wspólnoty są adresowane do konkretnych grup, np. Oaza - do młodzieży, wspólnoty lektorów i ministrantów - do mężczyzn lub duszpasterstwa poszczególnych środowisk, np. zawodowych.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.