„Częstochowa wspiera Seniorów”: samorząd zainaugurował nowy program



PAP/Rynek Seniora - 24 kwietnia 2018 14:38


Roczny bilet na komunikację miejską za 100 zł oraz aplikacja alarmowa na smartfony, dająca możliwość szybkiego wezwania pomocy - to pierwsze przedsięwzięcia w ramach zainaugurowanego w poniedziałek (23 kwietnia) samorządowego programu „Częstochowa wspiera Seniorów”.

Szczegóły programu przedstawił prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Jak mówił, przedsięwzięcie obejmie trzy sfery: zdrowie i bezpieczeństwo; aktywność społeczną - w tym kulturę, rekreację i wsparcie dla seniorów - oraz rozwój osobisty, w tym działania łączące pokolenia.

- Chcemy usystematyzować nasze działania na rzecz seniorów i na bieżąco je monitorować, a także jeszcze lepiej przystosowywać naszą ofertę do potrzeb naszych mieszkańców. Tych działań jest już tak dużo, że postanowiliśmy je pogrupować, tak by nasi seniorzy mogli w pełni wykorzystywać wszystkie możliwości i łatwiej znaleźć potrzebne im informacje - tłumaczył w poniedziałek prezydent miasta.

Program ma tworzyć warunki do działań promujących aktywność seniorów i zapewniających im poczucie bezpieczeństwa; określa także zadania służące przystosowaniu infrastruktury do potrzeb i możliwości osób starszych. Inny wymiar programu to działanie na rzecz zmiany sposobu postrzegania seniorów, w szczególności przez dzieci i młodzież.

Pierwszym nowym elementem realizowanym w ramach programu będzie wdrożenie aplikacji alarmowej na smartfony - można ją pobrać ze strony internetowej www.czestochowa.pl, gdzie jest dostępna w zakładce "Czuj się bezpiecznie".

Aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze - korzystający z niej senior w sytuacji zagrożenia czy nagłego wypadku przytrzymuje przycisk alarmowy na wyświetlaczu, a tym samym automatycznie powiadamia wybraną sieć pomocową - odbiorcą takiego sygnału może być np. sąsiad, przyjaciel, syn, córka, wnuk, opiekun medyczny czy lekarz rodzinny - każdy, kto przyłączy się takiej sieci.

Aplikacja wyśle powiadomienie w postaci informacji sms z wiadomością o potrzebie pomocy do trzech wybranych osób, poda też lokalizację na mapie (jeśli telefon ma włączony GPS) oraz automatyczne wybierze numer osoby do pierwszego kontaktu, z którą połączy się w trybie głośnomówiącym.

Kolejnym, wprowadzanym w ramach miejskiego programu, udogodnieniem dla seniorów jest roczny miejski bilet emerytalny na komunikację miejską w cenie 100 zł na cały rok. Będą mogły kupić go emerytki powyżej 60. roku życia oraz emeryci, którzy ukończyli 65 lat. Bilet będzie zapisywany na e-karcie i wydawany na podstawie ważnej legitymacji emeryta. To rozwiązanie niezależne od obowiązujących obecnie darmowych przejazdów komunikacją dla osób, które ukończyły 70 lat.

W ostatnich latach w Częstochowie realizowanych jest wiele przedsięwzięć przygotowywanych dla seniorów. To m.in. program "Częstochowa seniorom" (w jego ramach funkcjonuje m.in. Karta Częstochowski Senior i Karta Mieszkańca), akcja "Koperta życia" czy projekt usług teleopiekuńczych "Bezpiecznie we własnym domu". Działa też Częstochowskie Centrum Aktywności Seniorów oraz dwa dzienne domy "Wigor-Senior", organizowane są doroczne "Senioralia".