
POLITYKA SENIORALNA
Sporządzane przez notariuszy akty poświadczenia dziedziczenia, prawomocne postanowienia sądu o nabyciu spadku oraz europejskie poświadczenia spadkowe znajdą się w elektronicznym rejestrze spadkowym. Zapobiegnie on m.in bałaganowi prawnemu i wielu wyrokom w jednej sprawie. Przepisy powołujące ten rejestr weszły w życie w czwartek (8 września).
Rejestr spadkowy, czyli publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, będzie funkcjonował na bazie istniejącego dotychczas rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Informacje w nim gromadzone mają uniemożliwić przypadki kilkakrotnego stwierdzania spadku po tym samym zmarłym; np. przez różne sądy lub przed notariuszem.
Rejestr spadkowy - zgodnie zapisami nowelizacji Prawa o notariacie i Kodeksu postępowania cywilnego z lipca zeszłego roku - oprócz wydawanych przez notariuszy informacji o aktach poświadczeniach dziedziczenia ma gromadzić dane o sądowych postanowieniach stwierdzających nabycie spadku.
"Do tej pory sądy nie sprawdzały, czy orzeczenie w danej sprawie nie zapadło wcześniej, bo jest to pracochłonne i żmudne. Bywały przypadki, że różne sądy orzekły w konkretnej sprawie różnie. Tworzy się bałagan prawny. I właśnie temu ma zapobiegać rejestr spadkowy. Sąd będzie mógł od ręki sprawdzić, czy w sprawie, którą ma rozpatrywać, inny sąd nie wydał wcześniej postanowienia" - wyjaśnia "Gazeta Wyborcza".
Łatwiej odziedziczyć za granicą
Ponadto zgodnie z uchwaloną w końcu lipca tego roku inną z nowelizacji przepisów cywilnych w rejestrze mają znaleźć się europejskie poświadczenia spadkowe. Poświadczenie to potwierdza dla spadkobiercy, czy np. wykonawcy testamentu, tytuł prawny do spadku, uznawany i wykonywany na jednolitych zasadach we wszystkich krajach członkowskich UE.
Dokument ten pozwala w związku z tym na szybkie i skuteczne załatwienie transgranicznej sprawy spadkowej, gdyż jest on przeznaczony przede wszystkim na potrzeby wykazywania prawa do spadku za granicą.
Według danych resortu sprawiedliwości w zeszłym roku do wydziałów cywilnych sądów rejonowych w kraju wpłynęło ponad 155 tys. spraw o stwierdzenie nabycia spadku. Z kolei notariusze wydali ponad 84 tys. aktów poświadczenia dziedziczenia. W tym roku wpływ takich spraw zapewne będzie zbliżony. Ponieważ przepisy o europejskim poświadczeniu spadkowym obowiązują od niedawna, w pierwszym kwartale tego roku odnotowano jedną sprawę o wydanie takiego poświadczenia.
5 zł za wpis do rejestru spadkowego
Zgodnie z zapisem znowelizowanej ustawy "Krajowa Rada Notarialna (KRN) tworzy system teleinformatyczny w celu prowadzenia rejestru spadkowego, zapewnia notariuszom i sądom dostęp do tego systemu w celu dokonywania wpisów oraz ochronę danych zgromadzonych w rejestrze spadkowym przed nieuprawnionym dostępem, przetwarzaniem oraz zmianą lub utratą".
W ustawie zaznaczono także, że minister sprawiedliwości ma określić w drodze rozporządzenia "zasady ponoszenia i wysokość opłat za wpisy dokonywane w rejestrze spadkowym przez notariusza albo sąd, mając na względzie wysokość kosztów administracyjnych prowadzenia rejestru spadkowego oraz jego niedochodowy charakter i niezbędny rozwój".
- Jesteśmy gotowi. System jest przygotowany, były przeprowadzane jego testy - powiedziała Małgorzata Rakoca-Klesyk z działu komunikacji KRN.
W środę wieczorem (7 września) w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało wchodzące równocześnie z nowelizacją rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w rejestrze. "Wysokość opłaty za wpis dokonywany w rejestrze spadkowym wynosi 5 złotych" - przewidziano w tym rozporządzeniu.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych