Gdańsk: 90-latka poturbowana przez drzwi autobusu wywalczyła odszkodowanie

POLITYKA SENIORALNA

Autor: Jacek Wykowski/Rynek Seniora   25 kwietnia 2016 12:55


Gdańsk: 90-latka poturbowana przez drzwi autobusu wywalczyła odszkodowanie Ocena, czy można bezpiecznie zamknąć drzwi autobusu, należy do kierowcy pojazdu. Fot. Martin/Flickr.com (CC BY 2.0)

90-letnia kobieta, podczas wysiadania z gdańskiego autobusu, została popchnięta przez zamykające się drzwi i doznała złamania rzepki i piszczeli. Sąd przyznał pasażerce 30 tys. zł odszkodowania i wskazał, że to do obowiązku kierującego autobusem należy upewnienie się, czy można już zamknąć drzwi pojazdu.

90-letnia mieszkanka Gdańska wysiadała z autobusu w centrum miasta. Zważywszy na swój wiek, robiła to powoli. Gdy opuszczała pojazd, drzwi autobusu nagle zaczęły się zamykać i popchnęły ją, w wyniku czego upadła na chodnik. Pogotowie zabrało starszą panią do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie rzepki kolana i kości piszczelowej. Do domu pacjentka wróciła z gipsem, a ze względu na ograniczenia w samodzielnym poruszaniu się lekarz zalecił jej skorzystanie z kilkugodzinnych domowych usług opiekuńczych.

Policja: winna pasażerka, bo wysiadała po sygnale
Policja wszczęła dochodzenie w sprawie i ustaliła, że winną zdarzenia była starsza kobieta. Stwierdzono, że wysiadała z autobusu już po sygnale dźwiękowym oznaczającym zamykanie drzwi. Sprawę umorzono.

Jednak pokrzywdzona nie zgodziła się z takim orzeczeniem w postępowaniu karnym i przedstawiła zaświadczenia lekarskie poświadczające, że cierpi na niedosłuch znacznego stopnia.

- Sytuacja wydawała się złożona, ale o jednoznacznej winie kierowcy i staruszki trudno było w tym momencie mówić - ocenił Tomasz Rosa, dyrektor Grupy Doradczej Prawno-Medycznej. - Najważniejsze jednak było to, że umorzenie dochodzenia i przypisanie poszkodowanej wyłącznej winy za to zdarzenie zamykało jej drogę do odszkodowania za doznany uszczerbek na zdrowiu - dodał.

Sąd: zawinił kierowca
Aby móc na nowo przyjrzeć się sprawie, złożono zażalenie na postanowienie o umorzeniu dochodzenia. Na szczęście zdążono to zrobić w terminie 7 dni od daty doręczenia kobiecie tego dokumentu. Sąd uchylił zaskarżone postanowienie i przekazał sprawę do dalszego prowadzenia prokuratorowi.

Rozpatrując sprawę, sąd wskazał, że do obowiązków kierującego (w tym przypadku autobusem) należy upewnienie się przed zamknięciem drzwi, czy wszyscy pasażerowi opuścili już pojazd. Tym samym zdjął winę z kobiety za wypadek.

Ostatecznie towarzystwo, w którym był ubezpieczony autobus, uznało swoją odpowiedzialność za zdarzenie i w wyniku prowadzonych negocjacji wypłaciło gdańszczance 30 tys. zł.

- Należy walczyć do końca, gdyż jak pokazuje ta sytuacja, zapewne łatwiej byłoby się poddać i przyznać, że wiek poszkodowanej sam z siebie „spowodował” wypadek, tymczasem prawda była inna - to kierujący autobusem był winny, a poszkodowanej należało zadośćuczynić krzywdę - stwierdziła Marta Łosińska, prawnik z GDPM.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.