
Komisja Europejska przyjęła we wtorek (18 listopada) nowe wymagania techniczne mające poprawić dostęp do transportu kolejowego dla niepełnosprawnych. Chodzi m.in. o bardziej płaskie podjazdy dla wózków inwalidzkich, szerzej otwierane drzwi, lepiej oświetlone wnętrza wagonów.
Nowe wymagania techniczne (techniczne specyfikacje interoperacyjności - TSI), które zostały zawarte w rozporządzeniu KE, mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. w całej Europie.
Komisja wyznaczyła m.in. wskaźniki dotyczące specjalnych obowiązkowych pasów pomagających zorientować się niewidomym, że zbliżają się do krawędzi peronu. Te chropowate powierzchnie sygnalizują po wejściu na nie lub uderzeniu w nie laską, że pójście dalej może zagrażać bezpieczeństwu niedowidzącego pasażera.
KE określiła też wymóg minimalnego oświetlenia we wszystkich częściach pociągu. Poruszający się na wózkach mają korzystać z bardziej płaskich podjazdów. Rozporządzenie mówi o zwiększeniu szerokości otwierania drzwi, które jeśli są zbyt wąskie również mogą przeszkadzać osobom z ograniczoną możliwością poruszania się.
Specyfikacje techniczne zawarte w rozporządzeniu zostały przyjęte w zgodzie z unijną dyrektywą z 2008 r., która określa zasadnicze wymagania dla pociągów w całej Europie.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych