Kultura miejska (nie)przyjazna seniorom?

POLITYKA SENIORALNA

Autor: Jacek Wykowski/Rynek Seniora   02 lutego 2016 12:43


Kultura miejska (nie)przyjazna seniorom? Do wielu starszych osób informacje o wydarzeniach kulturalnych w ogóle nie docierają. Fot. Garry Knight/Res Publika

Najnowsze badanie zespołu miejskiego kwartalnika Res Publika poświęcone kulturalnym potrzebom i możliwościom polskich seniorów wskazuje, że istnieje ogromna przepaść między ofertą kierowaną do aktywnych i zdrowych seniorów a słabszych i wykluczonych.

Raport „Starsze Miasta: kultura” przygotowany przez zespół miejski Res Publiki polegał m.in. na przeprowadzeniu warsztatów badawczych ze starszymi mieszkańcami różnych polskich miast. Autorzy zdefiniowali w ten sposób problemy i przedstawili rekomendacje dotyczące tworzenia kultury miejskiej przyjaznej seniorom.

Seniorzy mają różne potrzeby i możliwości
Raport unaocznił problemy w zakresie polityki informacyjnej, infrastruktury, oferty kulturalnej, typu uczestnictwa w wydarzeniach oraz jego kosztów.

- W Polsce nadal nie zwraca się uwagi na wiele obszarów, które dotyczą jakości życia najstarszych mieszkańców miast. Miasta muszą dostosować program wydarzeń społecznych i kulturalnych do potrzeb i możliwości różnych seniorów, bardziej i mniej aktywnych z różnych powodów: społecznych, zdrowotnych, charakterologicznych i ekonomicznych - twierdzi Marta Żakowska, inicjatorka badania.

- Sztuką jest też dotarcie do odbiorców. Należy pamiętać, że aż 81 proc. seniorów nie korzysta z internetu. W związku z tym instytucje i organizacje powinny prowadzić również odpowiednią politykę informacyjną - dodaje.

Według seniorów niektóre wydarzenia są źle organizowane m.in. dlatego, że odbywają się w nieodpowiednich godzinach, zbyt rzadko w tygodniu i do tego bywają drogie. Ulotki i plakaty informujące o wydarzeniach są często niejasne, a do wielu seniorów informacja o nich w ogóle nie dociera. Większość osób starszych nie ma stałego dostępu do internetu, więc woleliby czerpać takie informacje z mediów tradycyjnych.

Obszary deficytowe
O czym w Polsce mówi się za mało? Autorzy raportu wyliczają m.in. bezpieczeństwo pieszych (zwłaszcza niesprawnych fizycznie), dostęp do ławek i toalet publicznych, sposób komunikacji urzędników i pracowników instytucji kultury z seniorami, ukryte koszty wydarzeń otwartych.

- Ponadto seniorzy zauważają negatywny wizerunek starości regularnie pokazywany publicznie. Uczestnicy warsztatów zaznaczyli, że media muszą włączać osoby starsze do dyskursu publicznego i procesu zmiany stereotypów - informuje Żakowska.

Dyskryminacja osób starszych
Według Eurostatu w 2060 roku będziemy jednym z najstarszych społeczeństw Europy. Aż 33 proc. Polek i Polaków osiągnie tzw. trzeci wiek (65+). Co więcej, już teraz 16 proc. Polaków jest w wieku poprodukcyjnym, a w niektórych polskich gminach procent ten wynosi kilka, a nawet kilkanaście punktów więcej. Jednocześnie w badaniach europejskich dyskryminacja ze względu na wiek jest wymieniana jako najczęściej doświadczana forma dyskryminacji w Polsce. Problem ten objawia się na różnych poziomach - m.in. w dostępie do wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Opisywany raport powstał w ramach programu badawczego „Starsze Miasta” prowadzonego przez redakcję „Magazynu Miasta” i zespół DNA Miasta Res Publika od 2014 r. Badanie zrealizowane zostało ze środków ASOS 2015 Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.