
POLITYKA SENIORALNA
Osoby starsze to nie ciężar i kłopot dla państwa, ale ogromny potencjał intelektualny, społeczny, wytwórczy, ekonomiczny. To, że jest dziś jeszcze w Polsce słabo wykorzystywany, to jest wielkie wyzwanie dla polityki senioralnej rządu - mówiła w rozmowie z Parlamentarny.pl Krystyna Lewkowicz, prezes fundacji Ogólnopolskie Porozumienie Uniwersytetów Trzeciego Wieku, członek Rady ds. Polityki Senioralnej.
- Druga sesja Obywatelskiego Parlamentu Seniorów odbędzie się w terminie...? Pytam o to dlatego, bo takie właśnie pytanie skierował w piśmie do marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz, kiedy doszło do konfliktu przy ustalaniu zasad naboru delegatów do II kadencji OPS.
- Krystyna Lewkowicz: - To pytanie zadaje sobie wielu parlamentarzystów, a przede wszystkim ponad 8-milionowa populacja osób starszych, dla których Obywatelski Parlament Seniorów był wielkim wydarzeniem i ukoronowaniem trwającego od kilku lat procesu zjednoczeniowego środowiska seniorów.
Istotnie, dokument, o który pan pyta, stał się nieoczekiwanie źródłem konfliktu z Prezydium Komisji Polityki Senioralnej. Przewodnicząca Komisji ds. Polityki Społecznej poseł Małgorzata Zwiercan uznała zasady naboru za niedemokratyczne. Jednocześnie otrzymaliśmy ultimatum ich zmiany w ciągu zaledwie kilku godzin, pod groźbą cofnięcia patronatu Komisji, co oznaczałoby całkowite zawłaszczenie statutowych, demokratycznie wybranych organów OPS i zlekceważenie woli delegatów.
- Środowiska seniorów uważają, że władze nie chcą się zgodzić, by oni sami wybierali delegatów spośród siebie. Chcą, by wskazali ich PiS-owscy wojewodowie.
- Obywatelski Parlament Seniorów to oddolna inicjatywa osób starszych i jej obywatelski charakter wymaga, aby to organizacje senioralne rekomendowały do OPS swoich przedstawicieli w kolejnych kadencjach, a nie urzędnicy urzędu wojewódzkiego.
- Jak to się skończy?
- Chcemy wierzyć, że dobrze i czekamy z wielką nadzieją na dalszy rozwój wypadków. Wszak pan marszałek Marek Kuchciński wyraził zgodę na przeprowadzenie w dniu 1 października br. w gmachu Sejmu RP II sesji Obywatelskiego Parlamentu Seniorów.
Prezydium OPS przedstawiło też 8 sierpnia br. panu marszałkowi Kuchcińskiemu obszerną informację wyjaśniającą wszelkie aspekty tego, w gruncie rzeczy sztucznie wywołanego konfliktu i liczymy na dojrzałość i odpowiedzialność powziętych ostatecznie decyzji.
Prezydium OPS dołożyło wszelkiej staranności i na dzień dzisiejszy jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do odbycia drugiej sesji OPS. Patronatu honorowego udzielił także Pełnomocnik Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i ds. Równego Traktowania.
- Polityka senioralna, która powinna być w centrum uwagi każdego polskiego rządu, została dostrzeżona dopiero niedawno, kiedy zauważono, że czeka nas tsunami starych ludzi.
- Stanowczo protestuję, aby normalny proces demograficzny wyżu senioralnego określany był mianem tsunami, mającym pejoratywne konotacje. Społeczeństwo Polski starzeje się i rząd oraz organizacje pozarządowe muszą podjąć to wyzwanie jako normalne zjawisko społeczne.
W latach 2012-2015 stworzono solidne podstawy prawne i logistyczne dla rozwoju polityki senioralnej, ekonomii społecznej, przedsiębiorczości, uzyskania nowych kwalifikacji. Nowe możliwości wspierania polityki senioralnej uzyskały też organizacje pozarządowe. Trzeba je doskonalić i realizować.
Wielka szkoda, że wciąż nie wdrożono systemowych rozwiązań wspierających osoby niesamodzielne, niepełnosprawne, a w szczególności nie uchwalono pakietu pomocowego regulującego prawa ich opiekunów.
- Rada Ministrów ma corocznie, do 31 października, przedstawiać Sejmowi i Senatowi informację o sytuacji seniorów w Polsce. Uda się tym roku dotrzymać tego terminu?
- To pytanie do pani minister rodziny, pracy i polityki społecznej, odpowiedzialnej za koordynację prac.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych