Niepełnosprawni i osoby starsze w podróży koleją - wciąż wiele problemów

POLITYKA SENIORALNA

Autor: PAP/Rynek Seniora   04 maja 2016 09:41


Niepełnosprawni i osoby starsze w podróży koleją - wciąż wiele problemów Osoby z niepełnosprawnościami mogą podróżować każdym pociągiem PKP Intercity. Fot. Grzegorz Giereszczak PTWP

Niepełnosprawni często się skarżą na brak pomocy ze strony przewoźnika kolejowego. Ale w 2015 r. spółka PKP Intercity przewiozła już 600 tys. osób z niepełnosprawnościami.

Jednak tylko ok. 10 tys. z nich zgłosiło chęć skorzystania z pomocy ze strony spółki w podróży.

Przewoźnik ma obowiązek pomocy osobom z niepełnosprawnością i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej; organizuje ją nieodpłatnie. Pomoc tym osobom jest wpisana także w zakres obowiązków drużyn konduktorskich i pracowników dworca.

Wciąż jednak zdarzają się sytuacje, że osoba z niepełnosprawnością nie uzyskała niezbędnej pomocy podczas podróży i np. nie zdołała dostać się do pociągu lub zmuszona była jechać w nieodpowiednich warunkach.

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 2007 r. dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym osoby z niepełnosprawnościami powinny wcześniej zgłosić chęć przejazdu. Stanowi ono, że pomoc zapewniana jest pod warunkiem, że przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego powiadomiono o potrzebie udzielenia pomocy przynajmniej 48 godzin, zanim będzie ona potrzebna.

PKP Intercity wskazuje, że każdy pasażer przed podróżą, powinien sprawdzić, czy na określonej trasie kursuje wagon dostosowany do jego indywidualnych potrzeb. Informację taką można uzyskać na infolinii pod numerem 19 757, w Centrach Obsługi Klienta lub odczytać z rozkładów jazdy.

- Wiele osób z tego korzysta. Jeżeli po drugiej stronie otrzymuje zapewnienie: „jesteśmy w stanie przygotować się do podróży dla pani/pana”, jest to jasny komunikat dla pasażera, że może się wybrać w podróż. Jeśli okazuje się, że mimo zgłoszenia sytuacja jest inna, to pojawia się pytanie: co się stało, że procedury nie zadziałały? - powiedział Szef Fundacji Integracja Piotr Pawłowski.

Zwrócił uwagę, że w innych krajach też trzeba zgłaszać wcześniej zamiar podróży; ten przepis mają także linie lotnicze. - Obsługa pasażera z niepełnosprawnością wymaga więcej czasu. To cała procedura i ci, co nie zgłaszają się wcześniej, nie mogą mieć pewności, że standard zostanie zachowany. Zawsze jest potrzebny czas, by inni pasażerowie nie czekali na niepełnosprawnego - powiedział. Przypomniał, że owe 48 godzin potrzebne jest, by kolej podstawiła wagon z odpowiednią rampą i obszernym przedziałem.

- Pasażer wcale nie musi podróżować przy toalecie. To nie te czasy, są specjalne wagony lub Pendolino, które ma wydzielone miejsca dla osób z niepełnosprawnością - powiedział. Dodał jednak, że nie każdy skład wagonów, jakim dysponują polskie koleje, jest przygotowany na takiego pasażera.

Osoby z niepełnosprawnościami mogą podróżować każdym pociągiem PKP Intercity, jednak - jak wskazuje spółka - tylko w 189 relacjach kursują pociągi przystosowane do potrzeb pasażerów poruszających się na wózkach.

Z kolei osoby poruszające się o kulach oraz osoby starsze, które potrzebują pomocy w dostaniu się do wagonu, mogą skorzystać ze specjalnego krzesełka transportowego, za pomocą, którego dostaną się w bezpieczny sposób do 60 pociągów Pendolino, Flirt, PesaDART.

Osoby niewidome mogą liczyć na pomoc w dostaniu się i wyjściu z pociągu oraz zajęciu miejsca. W pociągach Pendolino, Flirt oraz PesaDART m.in. numery miejsc i przyciski wewnątrz wagonu opisane alfabetem Braille'a.

PKP Intercity podkreśla także, że w przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera z niepełnosprawnością na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg. Asysta pracowników ochrony fizycznej odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wsiadania i wysiadania z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna konduktorska.

Spółka podkreśla, że osoby z niepełnosprawnościami mogą też liczyć na pomoc w poruszaniu się po terenie dworca. Jeśli zadzwonią pod numer 22 474-13-13 lub wyślą mail na adres: cbdk@pkp.pl, wówczas - jak zapewnia PKP Intercity - w ciągu ok. 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.