
POLITYKA SENIORALNA
Polska wyróżnia się wyjątkowo wysokim zagrożeniem niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wbrew obiegowym opiniom, ogromna większość poszkodowanych to wcale nie pijani. Ofiarami są często dzieci i osoby starsze, ginące w ciągu dnia na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach - wynika z raportu NIK
Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że nasz system bezpieczeństwa ruchu drogowego nie chroni dobrze pieszych.
Chociaż generalnie z roku na rok poprawia sie bezpieczeństwo pieszych na drogach to nadal w Unii Europejskiej stanowią oni 21 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych, natomiast w Polsce to nadal co trzeci zabity na drodze.
W latach 2010-2015 w Polsce miało miejsce prawie 220 tys. wypadków drogowych, w których poszkodowanych zostało ponad 290 tys. osób. W zdarzeniach tych niepokojąco duży udział mieli piesi i rowerzyści.
O ile w 2010 r. stanowili oni 30 proc. poszkodowanych i 39 proc. zabitych we wszystkich wypadkach drogowych, to w ciągu kolejnych pięciu lat wskaźniki te rosły i w 2015 roku osiągnęły poziom odpowiednio 32 proc. i 41 proc.
Wśród ofiar przeważają seniorzy i dzieci.
NIK wskazuje, że obecny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego (brd) nie umożliwia skutecznej ochrony pieszych i rowerzystów. Działania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i rad wojewódzkich nie przynoszą zakładanych efektów w przyjętych programach poprawy brd.
W ocenie NIK działania te są nieskoordynowane i niekomplementarne, dlatego też trudno mówić o zbudowaniu spójnego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z ustaleń kontroli wynika, że instytucje tworzące system zarządzania brd nie współpracują ze sobą.
Ponad połowa zarządów dróg (11 z 20) nie sporządziła projektów Planu rozwoju sieci drogowej oraz Planu finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Brak tych kluczowych projektów uniemożliwiał systemowe i kompleksowe określanie kierunków rozwoju i utrzymania infrastruktury drogowej w stanie gwarantującym poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
W ocenie NIK niezadowalający stan bezpieczeństwa pieszych wynika m.in. z niedostosowania infrastruktury drogowej do ich potrzeb. Główną przyczyną tego stanu jest niewykonywanie lub nierzetelna realizacja podstawowych zadań ustawowych należących do jednostek zarządzających infrastrukturą pieszo-rowerową oraz organów zarządzających ruchem.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych