Pokolenie 55+ staje się łatwym celem cyberprzestępców

POLITYKA SENIORALNA

Autor: KL, Kaspersky Lab/Rynek Seniora   30 września 2016 09:44


Pokolenie 55+ staje się łatwym celem cyberprzestępców Fot. Fotolia

Wyniki badania, które objęło 12 546 użytkowników internetu na całym świecie, sugerują, że starsze pokolenie stanowi bardzo atrakcyjny cel dla cyberprzestępców.


Badanie przeprowadzone przez Kaspersky Lab i B2B International poruszyło kwestie dotyczące bezpieczeństwa w internecie osób powyżej 55 lat. Wyniki pokazują, że zachowania tej grupy wiekowej w sieci przeczą bezpieczeństwu, a użytkownicy ci często padają ofiarą oszustw.

Wiele osób z tej grupy wiekowej wykorzystuje internet do robienia zakupów, korzystania z usług bankowych i komunikowania się z najbliższymi bez zapewnienia skutecznej ochrony zarówno sobie, jak i rzeczom, które są dla nich najcenniejsze.

Aktywni w sieci, ale nieostrożni
Chociaż osoby w tym wieku są bardziej skłonne do zainstalowania oprogramowania bezpieczeństwa na swoich komputerach, w mniejszym stopniu chronią swoje urządzenia mobilne czy modyfikują zachowanie online dla większego bezpieczeństwa.

Na przykład, rzadziej niż inne grupy wiekowe ustawiają wysoki poziom prywatności na portalach społecznościowych i w przeglądarkach (30% w porównaniu do 38% dla wszystkich respondentów). Ponadto nie korzystają z funkcji bezpieczeństwa, jakie oferują im urządzenia (takie jak "znajdź moje urządzenie") oraz z połączeń VPN. Przed wysyłaniem informacji tylko 35% sprawdza je dwukrotnie

Osoby ze starszego pokolenia wykorzystują internet do wielu celów, tym samym zwiększają ryzyko, że staną się celem cyberprzestępców, jeśli nadal będą łączyły się z siecią bez zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa.

Internet służy im do komunikowania się z innymi - 94% osób w wieku 55+ wysyła regularnie e-maile. Przy pomocy sieci wykonują również codzienne zadania. Ta grupa wiekowa jest bardziej niż inne skłonna do przeprowadzania transakcji finansowych za pośrednictwem internetu - 90% osób w wieku powyżej 55 lat robi zakupy online i korzysta z bankowości internetowej (dla porównania, średnia dla użytkowników wszystkich grup wiekowych wynosi 84%).

Ujawniamy dane finansowe w domencie publicznej
Mimo to jedynie połowa osób w wieku 55+ (49%) martwi się swoją podatnością na zagrożenia, kupując produkty online, a ogromna większość (86%) nie wierzy, że stanowi cel cyberprzestępców. Niepokojące jest również to, że cztery na dziesięć osób (40%) naraziło się na ryzyko, ujawniając dane finansowe w domenie publicznej (dla porównania, średnia dla wszystkich grup wiekowych wynosi 15%).

Brak świadomości dotyczącej cyberbezpieczeństwa sprawia, że osoby w wieku powyżej 55 lat są w mniejszym stopniu przygotowane na niebezpieczeństwa czyhające w świecie online. W efekcie pokolenie to staje się celem cyberprzestępców.

Z raportu wynika, że 20% internautów posiada starszych krewnych, którzy zetknęli się ze szkodliwym oprogramowaniem, a 14% posiada starsze osoby w swojej rodzinie, które nabrały się na fałszywe loterie internetowe i inne podobne oszustwa. Ponadto 13% może wskazać na starszych krewnych, którzy ujawnili online zbyt wiele informacji osobistych o sobie.

 - Z jednej strony dobrze wiedzieć, że tak wiele osób w wieku 55+ wykorzystuje internet do robienia zakupów, bankowości i utrzymywania kontaktu z najbliższymi. Z drugiej strony jednak nie ma wątpliwości, że osoby te nie podejmują wystarczających działań, aby zapewnić sobie odpowiednią ochronę. Niepokojące jest to, że nie wierzą nawet w to, że mogą być celem cyberprzestępców, wielokrotnie narażając się na niepotrzebne ryzyko - wskazuje Andriej Mochola, dyrektor odpowiedzialny za rozwiązania dla konsumentów, Kaspersky Lab.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.