
Wyniki badania, które objęło 12 546 użytkowników internetu na całym świecie, sugerują, że starsze pokolenie stanowi bardzo atrakcyjny cel dla cyberprzestępców.
Badanie przeprowadzone przez Kaspersky Lab i B2B International poruszyło kwestie dotyczące bezpieczeństwa w internecie osób powyżej 55 lat. Wyniki pokazują, że zachowania tej grupy wiekowej w sieci przeczą bezpieczeństwu, a użytkownicy ci często padają ofiarą oszustw.
Wiele osób z tej grupy wiekowej wykorzystuje internet do robienia zakupów, korzystania z usług bankowych i komunikowania się z najbliższymi bez zapewnienia skutecznej ochrony zarówno sobie, jak i rzeczom, które są dla nich najcenniejsze.
Aktywni w sieci, ale nieostrożni
Chociaż osoby w tym wieku są bardziej skłonne do zainstalowania oprogramowania bezpieczeństwa na swoich komputerach, w mniejszym stopniu chronią swoje urządzenia mobilne czy modyfikują zachowanie online dla większego bezpieczeństwa.
Na przykład, rzadziej niż inne grupy wiekowe ustawiają wysoki poziom prywatności na portalach społecznościowych i w przeglądarkach (30% w porównaniu do 38% dla wszystkich respondentów). Ponadto nie korzystają z funkcji bezpieczeństwa, jakie oferują im urządzenia (takie jak "znajdź moje urządzenie") oraz z połączeń VPN. Przed wysyłaniem informacji tylko 35% sprawdza je dwukrotnie
Osoby ze starszego pokolenia wykorzystują internet do wielu celów, tym samym zwiększają ryzyko, że staną się celem cyberprzestępców, jeśli nadal będą łączyły się z siecią bez zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa.
Internet służy im do komunikowania się z innymi - 94% osób w wieku 55+ wysyła regularnie e-maile. Przy pomocy sieci wykonują również codzienne zadania. Ta grupa wiekowa jest bardziej niż inne skłonna do przeprowadzania transakcji finansowych za pośrednictwem internetu - 90% osób w wieku powyżej 55 lat robi zakupy online i korzysta z bankowości internetowej (dla porównania, średnia dla użytkowników wszystkich grup wiekowych wynosi 84%).
Ujawniamy dane finansowe w domencie publicznej
Mimo to jedynie połowa osób w wieku 55+ (49%) martwi się swoją podatnością na zagrożenia, kupując produkty online, a ogromna większość (86%) nie wierzy, że stanowi cel cyberprzestępców. Niepokojące jest również to, że cztery na dziesięć osób (40%) naraziło się na ryzyko, ujawniając dane finansowe w domenie publicznej (dla porównania, średnia dla wszystkich grup wiekowych wynosi 15%).
Brak świadomości dotyczącej cyberbezpieczeństwa sprawia, że osoby w wieku powyżej 55 lat są w mniejszym stopniu przygotowane na niebezpieczeństwa czyhające w świecie online. W efekcie pokolenie to staje się celem cyberprzestępców.
Z raportu wynika, że 20% internautów posiada starszych krewnych, którzy zetknęli się ze szkodliwym oprogramowaniem, a 14% posiada starsze osoby w swojej rodzinie, które nabrały się na fałszywe loterie internetowe i inne podobne oszustwa. Ponadto 13% może wskazać na starszych krewnych, którzy ujawnili online zbyt wiele informacji osobistych o sobie.
- Z jednej strony dobrze wiedzieć, że tak wiele osób w wieku 55+ wykorzystuje internet do robienia zakupów, bankowości i utrzymywania kontaktu z najbliższymi. Z drugiej strony jednak nie ma wątpliwości, że osoby te nie podejmują wystarczających działań, aby zapewnić sobie odpowiednią ochronę. Niepokojące jest to, że nie wierzą nawet w to, że mogą być celem cyberprzestępców, wielokrotnie narażając się na niepotrzebne ryzyko - wskazuje Andriej Mochola, dyrektor odpowiedzialny za rozwiązania dla konsumentów, Kaspersky Lab.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych