Powstał pierwszy w Polsce System Ostrzegania Seniorów

POLITYKA SENIORALNA

Autor: PAP/Rynek Seniora   29 kwietnia 2016 09:43


Powstał pierwszy w Polsce System Ostrzegania Seniorów W 2015 roku na terenie Konina i okolic zdarzyło się sześć przypadków oszustw "na wnuczka" na prawie 250 tys. Fot. antenne/Flickr.com (CC BY-NC 2.0)

System Ostrzegania Seniorów, zwany w skrócie SOS powstał w Koninie (Wielkopolskie). Ma on uchronić seniorów przed oszustami próbującymi wyłudzić pieniądze tzw. metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, czy „na oficera CBŚP”.

- System uruchamiany jest w sytuacji realnego zagrożenia, czyli kiedy oficer dyżurny odbierze telefon z informacją, że ktoś już próbuje kontaktować się z seniorami i udawać członka rodziny, wnuczka itd. od razu będzie uruchamiał całą procedurę - podkreślił st. asp. Marcin Jankowski z Komendy Miejskiej Policji w Koninie.

Jak tłumaczył, opracowany przez policjantów system polega na powiadamianiu seniorów za pośrednictwem wiadomości SMS, że "muszą mieć się na baczności".

- Oficer dyżurny, kiedy otrzyma takie zgłoszenie, momentalnie informuje kierownika z Wydziału Zarządzania Kryzysowego UM, że oszuści próbują coś w Koninie zrobić. On taką informację wysyła następnie poprzez SMS do wszystkich, którzy zalogują się do systemu. W ciągu kilku chwil seniorzy otrzymują informację, że mogą spodziewać się telefonu od oszustów - powiedział Jankowski.

Dodał, że policjanci i miejscy urzędnicy zdają sobie sprawę, że nie wszyscy seniorzy posiadają telefony komórkowe, dlatego - jak podkreślał - to nie jedyne działania, jakie będą podejmowane w ramach systemu.

- Wiemy też, że osoby starsze nawet jeśli posiadają telefon komórkowy, to niekoniecznie muszą umieć odebrać SMS-a. A nawet jeśli umieją - to nie zawsze muszą być zapisani do systemu. Dlatego oficer dyżurny dodatkowo będzie powiadamiał prezesów banków, dyrektorów oddziałów, naczelników urzędów pocztowych z Konina i okolic aby oni informowali swoich pracowników o możliwości zaistnienia takiego oszustwa - mówił.

Pracownicy natomiast, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami, mają być szczególnie wyczuleni, kiedy zgłosi się do nich osoba starsza i będzie chciała wypłacić oszczędności całego życia, czy nagle zerwać lokatę bankowa.

- Pracownicy banków potrafią już dostrzec, kiedy dzieje się coś nie tak, kiedy osoby starsze są zdenerwowane, nie chcą odpowiadać na pytania, bo tak bardzo są już zmanipulowane przez oszustów. Wtedy od razu pracownicy dzwonią na 997 i umundurowani funkcjonariusze policji upewniają się, czy np. te 20 tys. jest faktycznie na remont kuchni, jak się czasem seniorzy tłumaczą, czy chcą te pieniądze oddać przestępcom - podkreślał Jankowski.

W 2015 roku na terenie Konina i okolic zdarzyło się sześć przypadków podobnych oszustw na łączną kwotę prawie 250 tys. W jednym przypadku, starsza pani oddała przestępcom aż 120 tys. swoich oszczędności.

Od początku tego roku, odnotowano już dwa podobne przypadki wyłudzeń na 11 i 15 tys. zł.

- Ta skala może nie jest jakaś druzgocąca w porównaniu z innymi regionami Polski, ale dążymy do tego, aby ten problem na naszym terenie zupełnie wyeliminować - zaznaczył Jankowski.

Rejestracja do systemu polega na wysłaniu SMSa o treści KONIN na numer 4455, koszt wiadomości jest zgodny ze standardową stawką i taryfą operatora. Otrzymywanie wiadomości z systemu jest natomiast zupełnie darmowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.