
W roku 2050 średnia wieku w Polsce będzie wynosiła 51 lat. Już teraz i w Polsce, i na świecie, siła nabywcza seniorów rośnie. Coraz częściej korzystają także z nowych technologii.
Najnowsze trendy na rynku konsumentów pokazuje raport firmy badawczej Trajectory na zlecenie banku HSBC. Powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział ponad 90 tys. konsumentów z 20 krajów, w tym z Polski i jej głównych rynków eksportowych - Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.
- Ewolucja potrzeb i oczekiwań konsumentów to jedno z głównych wyzwań, przed jakimi stoją współczesne firmy. Od tego, czy będą one potrafiły wystarczająco wcześnie zidentyfikować nadchodzące zmiany i dostosować do nich swój model biznesowy, będzie zależało ich przetrwanie - powiedział Martin Reichel, członek zarządu HSBC Bank Polska S.A., odpowiedzialny za Pion Bankowości Komercyjnej i Globalnej.
Seniorzy górą
Z uwagi na istotny wpływ, jaki konsumenci urodzeni po 1980 r. wywierają i będą wywierali na sposób działania firm, tzw. pokolenie „Y” jest od kilku lat w centrum zainteresowań świata biznesu.
Starsze pokolenia znalazły się w pewnym sensie w cieniu „millenialsów”, tymczasem ich potrzeby i oczekiwania również stanowią ważny czynnik kształtujący trendy rynkowe. Z szacunków amerykańskiego Census Bureau wynika, że do 2020 r. liczba osób po 60. r.ż. na świecie będzie większa niż liczba dzieci w wieku 0-5 lat. Ta sama instytucja przewiduje, że do 2050 r. udział osób „po sześćdziesiątce” w globalnej populacji będzie prawie dwa razy większy niż obecnie (z 12 proc. ma wzrosnąć do 22 proc.).
W związku z tym ważne będzie dostosowanie oferty firm nie tylko do potrzeb młodych konsumentów, ale także ich rodziców i dziadków. Autorzy raportu zastrzegają jednak, że nie należy traktować starszych konsumentów jako jednolitej grupy: potrzeby współczesnych 50- czy 60-latków w znacznym stopniu różnią się od potrzeb 80-latków. Błędem może być również przyjęcie założenia, że konsumenci w średnim czy podeszłym wieku nie korzystają z nowych technologii.
Postępująca emancypacja ekonomiczna kobiet sprawia, że także ich siła nabywcza rośnie. Szacuje się, że około 65 proc. wszystkich decyzji o zakupie samochodów na całym świecie podejmowanych jest właśnie przez kobiety.
Specyfika polskiego konsumenta
W porównaniu z innymi europejskimi rynkami polskie społeczeństwo nadal jest stosunkowo młode, niemniej jednak starzeje się w szybkim tempie - podkreślają autorzy raportu. Zgodnie z danymi Banku Światowego na koniec 2015 r. mediana wieku w Polsce wynosiła ok. 38 lat, a w 2050 r. będzie kształtowała się już na poziomie 51 lat.
To ważna wskazówka dla rodzimych i zagranicznych firm działających na polskim rynku, przed którymi stoi zadanie dopasowania oferty do oczekiwań starszych i młodszych konsumentów lub koncentracja na jednym z tych segmentów. Z badań przeprowadzonych przez firmę Trajectory na polskich konsumentach wynika, że Polacy są stosunkowo bardziej skłonni do podejmowania ryzyka i do wypróbowywania nowych produktów czy usług niż respondenci z innych krajów objętych analizą.
Od producentów wymagają dużo, ale nie lubią przepłacać, dlatego częściej niż inne nacje uwzględnione w badaniu korzystają z różnego typu narzędzi do porównywania cen (na tle innych krajów europejskich Polaków wyróżnia wysoki odsetek konsumentów po 55. r.ż. korzystających z tego typu rozwiązań). Chętniej niż mieszkańcy innych europejskich gospodarek rozwijających się robimy zakupy w internecie. W „sieci” najczęściej korzystamy z usług bankowych, a najrzadziej kupujemy produkty spożywcze.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych