Rośnie siła nabywcza seniorów. Wyjdą z cienia "millenialsów"?

POLITYKA SENIORALNA

Autor: portalspozywczy.pl/Rynek Seniora   07 września 2016 16:25


Rośnie siła nabywcza seniorów. Wyjdą z cienia "millenialsów"? W Polsce w roku 2050 mediana wieku wyniesie 51 lat. Fot. Parada Seniorów 2016/Magdalena Starowieyska, Darek Golik

W roku 2050 średnia wieku w Polsce będzie wynosiła 51 lat. Już teraz i w Polsce, i na świecie, siła nabywcza seniorów rośnie. Coraz częściej korzystają także z nowych technologii.

Najnowsze trendy na rynku konsumentów pokazuje raport firmy badawczej Trajectory na zlecenie banku HSBC. Powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział ponad 90 tys. konsumentów z 20 krajów, w tym z Polski i jej głównych rynków eksportowych - Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.

- Ewolucja potrzeb i oczekiwań konsumentów to jedno z głównych wyzwań, przed jakimi stoją współczesne firmy. Od tego, czy będą one potrafiły wystarczająco wcześnie zidentyfikować nadchodzące zmiany i dostosować do nich swój model biznesowy, będzie zależało ich przetrwanie - powiedział Martin Reichel, członek zarządu HSBC Bank Polska S.A., odpowiedzialny za Pion Bankowości Komercyjnej i Globalnej.

Seniorzy górą
Z uwagi na istotny wpływ, jaki konsumenci urodzeni po 1980 r. wywierają i będą wywierali na sposób działania firm, tzw. pokolenie „Y” jest od kilku lat w centrum zainteresowań świata biznesu.

Starsze pokolenia znalazły się w pewnym sensie w cieniu „millenialsów”, tymczasem ich potrzeby i oczekiwania również stanowią ważny czynnik kształtujący trendy rynkowe. Z szacunków amerykańskiego Census Bureau wynika, że do 2020 r. liczba osób po 60. r.ż. na świecie będzie większa niż liczba dzieci w wieku 0-5 lat. Ta sama instytucja przewiduje, że do 2050 r. udział osób „po sześćdziesiątce” w globalnej populacji będzie prawie dwa razy większy niż obecnie (z 12 proc. ma wzrosnąć do 22 proc.).

W związku z tym ważne będzie dostosowanie oferty firm nie tylko do potrzeb młodych konsumentów, ale także ich rodziców i dziadków. Autorzy raportu zastrzegają jednak, że nie należy traktować starszych konsumentów jako jednolitej grupy: potrzeby współczesnych 50- czy 60-latków w znacznym stopniu różnią się od potrzeb 80-latków. Błędem może być również przyjęcie założenia, że konsumenci w średnim czy podeszłym wieku nie korzystają z nowych technologii.

Postępująca emancypacja ekonomiczna kobiet sprawia, że także ich siła nabywcza rośnie. Szacuje się, że około 65 proc. wszystkich decyzji o zakupie samochodów na całym świecie podejmowanych jest właśnie przez kobiety.

Specyfika polskiego konsumenta
W porównaniu z innymi europejskimi rynkami polskie społeczeństwo nadal jest stosunkowo młode, niemniej jednak starzeje się w szybkim tempie - podkreślają autorzy raportu. Zgodnie z danymi Banku Światowego na koniec 2015 r. mediana wieku w Polsce wynosiła ok. 38 lat, a w 2050 r. będzie kształtowała się już na poziomie 51 lat.

To ważna wskazówka dla rodzimych i zagranicznych firm działających na polskim rynku, przed którymi stoi zadanie dopasowania oferty do oczekiwań starszych i młodszych konsumentów lub koncentracja na jednym z tych segmentów. Z badań przeprowadzonych przez firmę Trajectory na polskich konsumentach wynika, że Polacy są stosunkowo bardziej skłonni do podejmowania ryzyka i do wypróbowywania nowych produktów czy usług niż respondenci z innych krajów objętych analizą.

Od producentów wymagają dużo, ale nie lubią przepłacać, dlatego częściej niż inne nacje uwzględnione w badaniu korzystają z różnego typu narzędzi do porównywania cen (na tle innych krajów europejskich Polaków wyróżnia wysoki odsetek konsumentów po 55. r.ż. korzystających z tego typu rozwiązań). Chętniej niż mieszkańcy innych europejskich gospodarek rozwijających się robimy zakupy w internecie. W „sieci” najczęściej korzystamy z usług bankowych, a najrzadziej kupujemy produkty spożywcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.