UOKiK: trzeba lepiej chronić konsumentów-seniorów przed oszustami



PAP/Rynek Seniora - 04 października 2017 09:45


Konsumenci-seniorzy są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów; potrzebne są zmiany prawne, które będą temu przeciwdziałać - wskazują: UOKiK, MRPiPS oraz IH. Rozważany jest obowiązek nagrywania pokazów połączonych ze sprzedażą, na które zapraszane są osoby starsze.

W niedzielę (1 października) przypadał Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. Z tej okazji UOKiK, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Inspekcja Handlowa przypominają o prawach konsumentów-seniorów.

Jak podkreśla UOKiK, osoby starsze niechętnie składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy, a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy.

- Konsumenci-seniorzy są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa - podkreśla prezes UOKiK Marek Niechciał.

Urząd poinformował, że rozważa m.in. wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, czy określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.

Jak podkreśla minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska, seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują.

- To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta, prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się na co uważać i przede wszystkim - gdzie znaleźć pomoc - powiedziała Rafalska.

Jak przypomina UOKiK, osoby starsze powinny pamiętać, że mają prawo powiedzieć "nie". Seniorzy powinni też zwracać szczególną uwagę, gdy dzwoni osoba, która przedstawia się jako pracownik gazowni, elektrowni, operatora telefonii i twierdzi, że ma lepszą ofertę. W takim przypadku należy odłożyć słuchawkę, zadzwonić do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora i upewnić się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.

Należy być także czujnym w przypadku organizowanych przez niektóre firmy pokazów ze "specjalnymi" nagrodami. UOKiK radzi, by w takich sytuacjach zostawić dowód osobisty i odcinek emerytury w domu.

W przeciwnym razie - przestrzega UOKiK - sprzedawca "pomoże" zaciągnąć kredyt na produkty, których kupujący niekoniecznie potrzebuje. -"Zaproszenie na +bezpłatne badania+, +odbiór nagrody+, +pokaz kulinarny+, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów" - podkreśla Urząd.

"Masz prawo do bezpłatnej pomocy prawnej. Skorzystaj z porad rzecznika konsumentów w twoim mieście lub powiecie. Zadzwoń na infolinię: 801 440 220, 22 290 89 16. Napisz na: porady@dlakonsumentow.pl. Jeżeli zostałeś oszukany, zgłoś sprawę policji" - apeluje UOKiK.

Międzynarodowy Dzień Osób Starszych został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 14 grudnia 1990 r.; przypada 1 października. W 1993 r. w Luksemburgu, z inicjatywy Parlamentu Europejskiego odbył się Europejski Parlament Seniorów, w którym udział wzięli przedstawiciele organizacji seniorskich ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. W konkluzji zgromadzenia rekomendowano, aby w każdym państwie członkowskim powstał Parlament Seniorów jako krajowe forum osób starszych i reprezentacja seniorów, która mogłaby wpływać na politykę państwa wobec osób starszych.