Wybory parlamentarne 2015: kto zdobędzie głosy seniorów?
Autor: DK, MK/Rynek Seniora   22 października 2015 14:08

Starzejmy się jako społeczeństwo, dlatego naturalne jest, że rośnie siła głosu wyborców w starszym wieku. Dostrzegają to politycy, którzy nie szczędzą obietnic składanych emerytom. Ale wybory w tej grupie wyborczej wydają się już rozstrzygnięte. To Prawo i Sprawiedliwość zgarnie najwięcej głosów starszego elektoratu.

Co na to wskazuje? Analiza wyników ostatnich kilku wyborów w podziale na kategorie wiekowe.

Jeszcze w wyborach parlamentarnych 2011 roku - wbrew obiegowym opiniom, że na Platformę Obywatelską głosują tylko młodzi, wykształceni, z dużych miast - PO wygrała z PiS w grupie 60+ (40 proc. do 38 proc.) Ale mimo wszystko ta różnica była najmniejsza. W innych przedziałach wiekowych PO wygrała dużo bardziej zdecydowanie.

Srebrny elektorat
Sytuacja się zmieniła po kilku latach. Zgodnie z danymi sondażu Ipsos w wyborach samorządowych jesienią 2014 roku PiS zwyciężyło niemal we wszystkich grupach wiekowych w wyborach do sejmików, PO - tylko wśród 30-latków. W kategorii 60+ PiS odniosło największe i bezapelacyjne zwycięstwo, otrzymując 37,5 proc głosów. Druga była PO - 28,2 proc., trzecie PSL - 14,7 proc. Na SLD oddano 11,4 proc. głosów, na KNP - 1,1 proc., na Ruch Narodowy - 0,9 proc. Nie było niemal różnicy w wynikach, jeśli chodzi o głosowanie według grupa zawodowych: wśród emerytów i rencistów najpopularniejszy było PiS - zagłosowało na nie 37,8 proc., na PO - 28 proc.

Nieco inaczej wyglądała sytuacja w wyborach prezydenckich wiosną 2015 roku. Ale wynika to z innego charakteru i specyfiki tego głosowania, gdzie większy wpływ mają indywidualny wizerunek i osobowość kandydatów, a nie poparcie poszczególnych partii.

Wedle wyników zrealizowanego dla TVN24, Polsat News i TVP Info sondażu late poll II turę wyborów prezydenckich w grupie wiekowej 50-59 lat wygrał Andrzej Duda, zdobywając 52,7 proc. głosów, a urzędujący prezydent 47,3 proc. Wynik Dudy według sondażu Ipsos w grupie osób powyżej 60. roku życia wyniósł zaś 50,8 proc., a Komorowskiego - 49,2 proc.

Siła głosu
Czy jednak głos seniorów waży znacząco na wyniku wyborów? Zdecydowanie tak, co potwierdzają dwie fundamentalne kwestie .

Po pierwsze, według danych GUS-u z 30 czerwca 2013 r. Polaków w wieku ponad 60 lat jest ponad 8 mln. Tyle seniorów może zagłosować w wyborach powszechnych, o ile zechcą i pozwoli im na to stan zdrowia. Stanowią oni ogromną część elektoratu - około jedna czwarta wszystkich uprawnionych do głosowania ma ponad 60 lat.

Po drugie, jak wskazują Analizy Fundacji Batorego i koalicji Masz Głos, Masz Wybór, większe różnice między wyborcami starszymi, a młodszymi występują we frekwencji aniżeli w preferencjach wyborczych.

Młodzi wyborcy po prostu rzadziej głosują. Frekwencja w wieku 18-21 lat wynosi 47 proc., w wieku 22-30 - 50,7 proc., w wieku 31-40 – 58,5 proc., 41-50 – 65 proc. Najczęściej spełniają swój obywatelski obowiązek wyborcy w wieku 51-60 lat - 71,3 proc. Powyżej 61 roku życia liczba glosujących już spada (60,4 proc.)

 - Niską frekwencję wśród młodych wyborców wyjaśnia fakt, iż są oni zajęci innego rodzaju sprawami: kończą szkołę, muszą znaleźć pracę, szukają mieszkania, zakładają rodzinę, a w efekcie mniej interesują się polityką i nie głosują. Natomiast niska frekwencja wśród wyborców najstarszych przypisywana jest złemu stanowi zdrowia, który utrudnia dotarcie do lokali wyborczych - czytamy w opracowaniu.

Efekt spadku liczby głosujących u starszych wyborców nie nastąpił jednak np. podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014. Jeśli chodzi o wiek, to najwyższa frekwencja była w grupie 60+ (31,8 proc.), a najmniejsza w grupie wiekowej 18-25 (17 proc.).

CZYTAJ TAKŻE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.