
Choć Polska posiada jeden z najniższych w Europie wskaźników zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata (48,1 proc.), to warto zauważyć, że od 2004 r. wzrósł on aż o 30 proc. Czy to oznacza, że pracodawcy zaczęli dostrzegać potencjał tkwiący w pracownikach w średnim wieku?
Współcześni 50-latkowie (baby boomers - urodzeni w latach 1946-1964) to osoby z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Dokładni, cierpliwi, lojalni i zdyscyplinowani. Nie mają tak wielu obowiązków domowych jak 30-40 latkowie, ponieważ ich dzieci są już dorosłe i samodzielne. Mają natomiast czas, aby bardziej angażować się w sprawy przedsiębiorstwa i mocniej skupić się na pracy.
Baby boomers wciąż szukają wyzwań
- W ostatnich latach granica tak zwanego wieku średniego wyraźnie przesunęła się w górę. Dzisiejsze pokolenie 40- i 50-latków wciąż czuje się młodo, oczekując od życia kolejnych wyzwań - mówi Zuzanna Mikołajczyk, członek zarządu Mikomax Smart Office.
Dodaje, że coraz więcej podmiotów na świecie decyduje się na dostosowanie miejsc pracy do bardziej doświadczonych pracowników - to m.in. Harvard Business School, Goldman Sachs, Bloomberg.
- Starają się również dbać o kulturę i higienę pracy, odpowiednią aranżację przestrzeni w biurze, czy organizację szkoleń i spotkań integracyjnych zespołów - mówi Mikołajczyk.
Według ekspertów rynku pracy, pokolenie baby-boomersów to grupa, która ceni zaangażowanie
i lojalność wobec pracodawcy. Wolą pracować w hierarchicznych strukturach, mając większą skłonność niż inne pokolenia do akceptowania reguł narzucanych przez organizację.
Wolą współpracować niż rywalizować
Pracownicy 50+ są zwolennikami kooperacji, jednocześnie unikają rywalizacji, co może stanowić punkt wspólny w integracji z pokoleniem Y (Polacy urodzeni od 1984 r. do nawet 1997 r., tzw. milenialsi).
O najmłodszych pracownikach, igrekach, mówi się, że są to osoby potrzebujące niezależności, równocześnie szukające w swoim otoczeniu kogoś, kto mógłby być dla nich mentorem. Cechują się mniejszą lojalnością względem pracodawców, jednak potrafią zaangażować w pracę, jeśli spełnia ich oczekiwania i zaspokaja potrzeby. Mają wysokie kompetencje wirtualne, dzięki czemu mogą stanowić źródło wiedzy w tym zakresie dla starszych pracowników.
- Ogromna wiedza i doświadczenie osób o dłuższym stażu zawodowym, to wielka wartość dla firm. Daleka jestem od podziału pracowników na młodszych i starszych ze wskazaniem, która grupa
jest bardziej efektywna. Dywersyfikacja zespołu pozwala na wyzwolenie potencjału drzemiącego
na styku pomysłowości pokolenia Y z dyscypliną i praktyką ich rodziców - tłumaczy Zuzanna Mikołajczyk.
Synergia tych dwóch grup pozwala na wykreowanie zespołu o szerokim spektrum umiejętności, który jest oddany realizacji powierzonych zadań (cechy pokolenia baby-boomers), jednocześnie ciągle rozwija swoje umiejętności i wiedzę w danej tematyce (co jest charakterystyczne dla pokolenia Y).
Niezależnie od daty urodzenia - podobno „doświadczenie nigdy się nie zestarzeje”.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych