DPS-y dla osób z problemem alkoholowym: potrzeby ogromne, chętnych na tworzenie brak
Autor: Jacek Wykowski/Rynek Seniora   11 sierpnia 2016 13:43

Na całym Podkarpaciu funkcjonuje 49 domów pomocy społecznej zapewniających osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym oraz niemogącym samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, całodobową opiekę.

- Na jakim etapie jest pana projekt?
- Jest już dosyć zaawansowany. W Przemyślu od kilkunastu lat stał pusty budynek po byłym oddziale wewnętrznym szpitala wojewódzkiego. To obiekt z pocz. XX w., który wybudowała jeszcze c.k. monarchia z przeznaczeniem na szpital dla twierdzy Przemyśl. W kwietniu 2016 r. spółka celowa „Twoja Podpora” podpisała umowę na dzierżawę wspomnianego budynku na 39 lat. Wydzierżawiającym jest Muzeum Ziemi Przemyskiej, któremu miasto oddało zabytkowy obiekt w zarządzanie.

- Rozumiem, że budynek ma być przeznaczony na DPS dla osób uzależnionych.
- Tak. W tej chwili jesteśmy na etapie realizacji projektu adaptacyjnego obiektu. Na razie mamy wykonaną inwentaryzację budynku i wstępny koncept z rozrysowanymi rzutami. Mamy też już za sobą audyt energetyczny. Z ogólnej analizy wynika, że w budynku powinniśmy być w stanie - przy niezłym standardzie - zmieścić 70 do 74 osób.

W sierpniu powinniśmy złożyć dokumenty niezbędne do uzyskania zezwolenia na budowę. Obiekt ma powierzchnię 1770 m. kw. i w całości będzie przeznaczony na DPS. Przyległy grunt ma powierzchnię 3900 m. kw. W zwykłym DPS-ie zmieściłbym ok. 90 osób, ale w tym przypadku będzie sporo pokoi terapeutycznych, więc są inne - nieco trudniejsze - uwarunkowania.

- Czy koszt adaptacji tego budynku jest - choć szacunkowo - znany?
- Tak. To około trzech milionów złotych.

- Skoro wiemy za ile, to wypada także spytać, kiedy.
- Na terenie woj. podkarpackiego na IV kwartał 2016 r. był przewidziany program unijny w obszarze rewitalizacji terenów zabytkowych. Spełniamy wszystkie kryteria, by tym programem być objęci i moglibyśmy otrzymać ok. 85 proc. dofinansowania. Pech polega na tym, że program został przesunięty na rok 2017, jeszcze bez określenia kwartału. Mam nadzieję, że nie będzie to IV kwartał 2017 r., a np. pierwszy.

Na razie musimy doprowadzić do uzyskania pozwolenia na budowę, a w związku z tym, że obiekt jest zabytkowy, proces wymaga wielu uzgodnień z konserwatorem zabytków. Jednak cały czas działamy i mamy nadzieję, że niebawem ruszymy z budową.

- Jaka będzie wielkość zatrudnienia i skąd będą kierowani podopieczni?
- Zmierzamy do tego, aby kwaterować osoby kierowane do nas z ośrodków pomocy społecznej (OPS). Przepisy dotyczące odpłatności i finansowania takich podopiecznych są identyczne jak w każdym innym DPS-ie. Tutaj nie ma żadnego zróżnicowania.

Co do ilości zatrudnionych, to przepisy wykonawcze dość jednoznacznie ją definiują. Średnio współczynnik wynosi 0,5 etatu przeliczeniowego - czyli zespołu terapeutycznego liczonego jako całość - na jednego podopiecznego. Oznacza to, że zatrudnimy od 35 do 37 osób, w zależności od tego, na ile finalnie miejsc planowany DPS powstanie. Faktycznie osób pracujących będzie więcej, bo z pewnością nie 100 proc. personelu będzie na pełnych etatach. W standardowym DPS-ie wspomniany współczynnik wynosi 0,4.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu
    Dobrzemieszkaj Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24
    Rynek aptek House Market Portal Spożywczy Puls HR Property Design
    Koszyk cenowy Sady Ogrody Promocjada Puls HR