Opole będzie rozwijać i promować system teleopieki

RYNEK OPIEKI

Autor: PAP/Rynek Seniora   28 września 2015 12:59


Opole będzie rozwijać i promować system teleopieki   Zaineresowani teleopieką otrzymują specjalny aparat telefoniczny wyposażony w dodatkowy guzik. Fot. Archiwum

Kampanię promocyjną m.in. w miejskich przychodniach tzw. systemu teleopieki nad osobami starszymi czy schorowanymi planuje Opole. Obecnie z systemu tego korzysta ok. 30 osób w mieście. Zdaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie to zbyt mała liczba.

System teleopieki to specjalna sieć komunikacyjna, z której mogą korzystać starsi mieszkańcy miasta, osoby niepełnosprawne czy niesamodzielne.

Zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) w Opolu Małgorzata Kozak wyjaśniła, że warunkiem korzystania z tego systemu jest posiadanie telefonu stacjonarnego bądź komórkowego. Jeśli warunek ten jest spełniony, MOPR daje zainteresowanym teleopieką w opłacaną przez miasto dzierżawę specjalny aparat telefoniczny, wyposażony w dodatkowy, czerwony przycisk.

- Za pomocą tego przycisku w przypadku np. zasłabnięcia można szybko powiadomić służby ratunkowe - dodała Kozak zaznaczając, że służby te z kolei automatycznie powiadamiają w takim wypadku o zdarzeniu także zarejestrowanego w systemie opiekuna osoby starszej. 

Wicedyrektor MOPR zaznaczyła, że oprócz tego każda osoba korzystająca z aparatu wyposażonego w czerwony przycisk dostaje też specjalny wisiorek albo bransoletkę - także z podobnym przyciskiem. - To urządzenia jest aktywne w odległości do 150 metrów od aparatu telefonicznego. Umożliwia ono szybkie wzywanie pomocy np. jeśli do zasłabnięcia dojdzie choćby w łazience - tłumaczyła Kozak.

Osoby, które korzystają z usług opiekuńczych za pośrednictwem MOPR w Opolu, system teleopieki mogą mieć nieodpłatnie. - Koszty ich obsługi pokrywane są ze środków budżetu miasta - poinformowała Kozak zaznaczając, że obecnie takich osób jest w Opolu 22.

Osoby z miasta, które nie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej, też mogą zamówić system teleopieki. Usługa taka kosztuje 21 zł 70 gr lub 23 zł 70 gr miesięcznie, z czego abonament za usługę wynosi 8 zł 70 gr, a resztę stanowi koszt dzierżawy aparatu - komórkowego lub stacjonarnego. - Aparat można też jednorazowo kupić za od 230 do 399 zł i wówczas płaci się tylko abonament - dodała Kozak.

Z informacji przekazanych przez MOPR wynika, że na komercyjnych zasadach z usług teleopieki korzysta zaledwie kilku mieszkańców Opola. - Ubolewamy, że jest ich tak mało i dlatego chcemy w najbliższych miesiącach lepiej wypromować teleopiekę, przede wszystkim wśród opiekunów i bliskich osób starszych - dodała Kozak.

Naczelnik wydziału polityki społecznej urzędu miasta Opola Dariusz Sołek poinformował, że w najbliższym czasie ma zostać opracowana kampania promocyjna dotycząca teleopieki. - W kampanię tę na pewno zaangażowane zostaną nasze trzy miejskie przychodnie - dodał. MOPR liczy też, iż w promowaniu systemu pomogą np. lekarze pierwszego kontaktu.  

Wiceszefowa MOPR zaznaczyła również, że miasto chce rozwijać i uatrakcyjnić usługi świadczone za pomocą systemu teleopieki. Już uruchomiono możliwość łączenia się np. z Polskim Czerwonym Krzyżem czy Polskim Komitetem Pomocy Społecznej za pomocą zielonego przycisku w aparacie. - Korzystają z tego nasi podopieczni, którzy np. są zaniepokojeni tym, że nie przyszła do nich opiekunka albo są niezadowoleni z osób świadczących usługi opiekuńcze - wyjaśniła wiceszefowa MOPR.   

MOPR chce jeszcze uruchomić możliwość korzystania z trzeciego - niebieskiego przycisku w aparacie. Linia ta miałaby być obsługiwana przez wolontariuszy, którzy np. pomagali w rozwiązaniu niektórych bieżących problemów osób używających teleopieki. Choćby w znalezieniu fachowców, który pomogą usunąć awarię w domu.

- Za pośrednictwem naszego biura pośrednictwa pracy dla wolontariuszy, które funkcjonuje przy MOPR, poszukujemy obecnie seniorów, którzy zechcieliby właśnie taką pracę wolontariacką wykonywać. Jeśli uda nam się zebrać wystarczającą liczbę osób, by telefon mógł być czynny przez 6-8 godzin dziennie, to taką usługę uruchomimy - dodała Kozak.

System teleopieki funkcjonuje w Opolu od sierpnia 2013 roku. Jego koszt dla budżetu miasta to od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. rocznie, w zależności od liczby korzystających. W tym roku na ten cel zarezerwowano 16 tys. zł. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.