Resort rodziny: zwiększymy nadzór nad prywatnymi domami opieki

RYNEK OPIEKI

Autor: DK/Rynek Seniora   07 czerwca 2016 12:31


Resort rodziny: zwiększymy nadzór nad prywatnymi domami opieki Zmiany w przepisach dot. domów opieki zapowiedziała Elżbieta Bojanowska, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej. Fot. Fotolia

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje zaostrzenie przepisów obowiązujących prywatne domy opieki dla seniorów. Chodzi np. o wprowadzenie wskaźnika zatrudnienia i wymaganych kwalifikacji personelu opiekuńczego zatrudnianego we wskazanych placówkach.

Takie zmiany zapowiedziała Elżbieta Bojanowska, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej. To reakcja na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara, który wskazał na nasilenie się przypadków nieludzkiego traktowania osób przebywających w placówkach opiekuńczych.

Powtarzające się negatywne przypadki
Na przykład, jak opisuje RPO, „5 kwietnia dziennikarze programu „UWAGA! TVN” pokazali nieludzkie traktowanie osób przebywających w domu w Trzciance: nie tylko brakowało tam należytej opieki, ale osoby chore były krępowane pasami samochodowymi i kaftanami bezpieczeństwa. Do tego pokazani w programie pracownicy zdawali się uznawać takie traktowanie podopiecznych za całkowicie naturalne i uzasadnione”

Jak wskazuje ministerstwo, w ramach stałej współpracy wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich na bieżąco zgłaszają problemy w zakresie kontroli takich placówek. Niejednokrotnie skutkuje to zmianą przepisów prawa usprawniających pracę służb kontrolnych wojewody. Na przykład w celu wyeliminowania przypadków utrudniania czy udaremniania prowadzonych kontroli wprowadzono do ustawy o pomocy społecznej przepisy, które zapewniają wsparcie inspektorom przez policję.

Dodatkowo resort zebrał od wojewodów informacje o kontrolach prowadzonych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz placówkach zapewniających całodobową opiekę. Obecnie trwa analiza przesłanych informacji.

Wprowadzenie nowych wymogów
Jakie zmiany mogłyby zostać wprowadzone? Resort wskazuje między innymi wprowadzenie wskaźnika zatrudnienia i wymaganych kwalifikacji personelu opiekuńczego zatrudnianego w placówkach opiekuńczych. Obecnie wymogi w tym zakresie obowiązują jedynie samorządowe domy pomocy społecznej.

- Kwestia wprowadzenia kolejnych wymogów nakładanych na prowadzących placówki wymaga dogłębnego rozważenia, gdyż placówki te, mimo konieczności spełniania ustawowych standardów, pozostają podmiotami prywatnymi. Umieszczanie w nich osób odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie decyzji administracyjnych, tak jak w przypadku domów pomocy społecznej - stwierdza Elżbieta Bojanowska w piśmie do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jak podkreśla, nie bez znaczenia jest również wysokość odpłatności za usługi świadczone w tych placówkach, która może decydować o ich dostępności dla osób mniej zamożnych.

- Niemniej jednak problem nieprawidłowości świadczenia usług i naruszania praw osób przebywających w niektórych placówkach opieki całodobowej jest dostrzegany, dlatego też dokonanie zmiany przepisów wydaje się nieodzowne - podsumowuje wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.