
E-usługi, długopis cyfrowy i opaska monitorująca funkcje życiowe - to nowoczesne rozwiązania testowane w Domu Pomocy Społecznej „Syrena”. Testy są ważnym elementem wzmocnienia systemu usług opiekuńczych nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w Warszawie.
- Dzięki nowym technologiom nie tylko poprawi się jakość usług opiekuńczych, ale również będzie możliwa większa samodzielność mieszkańców domów pomocy społecznej, a w dalszej perspektywie starszych osób mieszkających we własnych domach - mówiła Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent stolicy podczas spotkania w Domu Pomocy Społecznej „Syrena”.
W ramach informatyzacji i modernizacji domów pomocy społecznej testowane są nowoczesne technologie:
- system e-dokumentacji i zarządzania domem pomocy społecznej (e-usługi),
- długopis cyfrowy,
- opaska monitorująca funkcje życiowe i czujnik upadku.
Nowe technologie i zdalna opieka
Dzięki temu programowi domy pomocy społecznej mogą lepiej dopasować usługi świadczone mieszkańcom. System ten pozwala na efektywniejsze tworzenie indywidualnego planu wsparcia mieszkańca oraz harmonogramów pracy pracowników (lepsze zarządzanie czasem). W Domu Pomocy Społecznej „Syrena” testowane są różne systemy umożliwiające zarządzanie domem pomocy społecznej. Docelowo, zintegrowane systemy zostaną wdrożone we wszystkich miejskich domach pomocy społecznej.
W DPS „Syrena” testowane są również opaski, które nosi 10 mieszkańców. Docelowo narzędzie to mogłoby być zintegrowane z systemem dokumentacji, co umożliwi ich lepszą analizę. Opaska monitoruje temperaturę skóry, mierzy rytm serca, automatycznie przesyła informację o upadku i ewentualnej utracie przytomności do osoby opiekującej się. Urządzenie wskazuje obszar, w którym znajduje się użytkownik. Dodatkowo, opaska ma funkcję przypominającą o konieczności zażycia leków.
Kolejne testowane urządzenie to długopis cyfrowy, który wygląda i pisze jak długopis tradycyjny, ale informacja jest automatycznie przenoszona do komputera. W ramach programu testowego zostały stworzone dedykowane formularze dla domu pomocy społecznej. System ten sprawdza się w przypadkach, gdy pracownik nie ma łatwego dostępu do komputera lub tabletu, np. jest w mieszkaniu osoby, której świadczone są usługi opiekuńcze.
System e-opieki będzie się składał z:
- Centrum Zarządzania świadczącego podopiecznym teleusługi;
- urządzeń umożliwiających podopiecznym kontakt z Centrum Zarządzania: m.in. przycisk SOS, telefon komórkowy, czytniki parametrów życiowych;
- sieci współpracy z organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym.
115 mln zł na domy pomocy społecznej
W Warszawie ponad 450 tys. osób ma powyżej 60 lat. Już teraz seniorzy stanowią 26% mieszkańców. Stolica jest miastem, w którym mimo stałego napływu ludności, systematycznie zwiększa się liczba i udział osób starszych w ogólnej liczbie mieszkańców.
W 2014 r. w Warszawie mieszkało 452,5 tys. osób powyżej 60 lat - to 26% ogółu mieszkańców. 65-letnie kobiety będą średnio żyły 85 lat, a mężczyźni z tego samego rocznika - 82 lata. 65-letni warszawiacy będą żyli dłużej niż ich statystyczni rówieśnicy z Mazowsza i kraju; odpowiednio o 1 rok i 1,5 roku.
Główny Urząd Statystyczny prognozuje, że w Warszawie w 2050 r. liczba ludności w wieku poprodukcyjnym wzrośnie w stosunku do 2014 roku o 105,7 tys., tj. o 22%. Prognozowany trend wskazuje na potrzebę podejmowania działań nakierowanych na zapewnienie godnego życia warszawskim seniorom.
W Warszawie jest 19 domów pomocy społecznej, w tym 5 prowadzonych przez podmioty niepubliczne w ramach umów zawartych z ratuszem. Miasto ma również porozumienia z powiatami, które przyjmują warszawiaków. W 2015 r. m.st. Warszawa na funkcjonowanie i pobyt mieszkańców w domach pomocy społecznej w stolicy i poza nią przeznaczyło łącznie blisko 115 mln zł. Miasto zapewnia pobyt w tych placówkach 2834 osobom.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych