Z perspektywy największego w Polsce ZOL-u: recepta na jakość i efektywność

RYNEK OPIEKI

Autor: Jacek Wykowski/Rynek Seniora   20 kwietnia 2016 12:46


Z perspektywy największego w Polsce ZOL-u: recepta na jakość i efektywność Jednym z istotnych wskaźników jakości świadczonych usług w zakładzie opiekuńczo-leczniczym jest wskaźnik nabytych odleżyn. Fot. Fotolia

ZOL powinien i może skutecznie usprawniać swoich podopiecznych - wiele zależy od jego wewnętrznej organizacji, ale także od dobrej współpracy ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi i geriatrycznymi. - Głównym wskaźnikiem jakości naszych świadczeń jest ilość występowania odleżyn nabytych w trakcie pobytu - mówi Barbara Kaczmarska, członek zarządu Stołecznego Centrum Opiekuńczo-Leczniczego, spółki zarządzającej warszawskim ZOL-em.

O meandrach zarządzania ZOL-em na przykładzie największego w Polsce Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego im. Sue Ryder na ul. Mehoffera w Warszawie (450 miejsc) Barbara Kaczmarska mówiła 18 kwietnia 2016 r. podczas konferencji Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego „Organizacja opieki nad seniorem niesamodzielnym”.

Tłumaczyła, że choć ZOL-e nie są przeznaczone tylko dla pacjentów w wieku senioralnym, ale dla wszystkich, którzy ukończyli 18 lat, to aż 73 proc. podopiecznych warszawskiego zakładu stanowią osoby starsze. 

- Do ZOL-u może zostać przyjęty pacjent wymagający - ze względu na stan zdrowia - całodobowych świadczeń pielęgnacyjnych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych, ale również taki, który musi kontynuować leczenie - mówiła Barbara Kaczmarska.

Wyjaśniała, że niesamodzielność to niemożność samodzielnego wykonywania czynności dnia codziennego i konieczność korzystania z pomocy osób trzecich przy zaspokajaniu tychże potrzeb, a stan ten jest ściśle skorelowany z wiekiem. 

Walczymy ze stereotypem ZOL-u jako umieralni
Wśród osób poniżej 30. r.ż. odsetek niesamodzielnych otrzymujących dodatki pielęgnacyjne jest mniejszy niż 0,5 proc., jednak wraz z wiekiem udział osób niesamodzielnych rośnie. W wieku 90 lat i więcej niesamodzielny jest już co trzeci senior. Zadaniem ZOL-u, który przyjmuje taką osobę, jest jej usprawnienie i ponowne umieszczenie w środowisku domowym.

- Jednym z głównych celów naszej działalności jest walka z krzywdzącymi stereotypami dotyczącymi zakładów opiekuńczo-leczniczych. Opieką długoterminową zajmuję się od roku 2007 i bardzo często - w różnych konfiguracjach - spotykam się z opiniami, że jeśli do zakładu trafia pacjent, to po to, aby tam umrzeć - ubolewała Kaczmarska. - Tymczasem my swoich pacjentów chcemy usprawniać i wypuszczać do domu - argumentowała.

Barbara Kaczmarska podkreślała, że lekarze odwiedzający warszawski ZOL nierzadko „przecierają oczy ze zdumienia”, gdy widzą, jak dobre efekty można osiągnąć w wyniku odpowiedniej organizacji i wdrożonych w zakładzie praktyk. Dodała, że pacjenci z niepełnosprawnością czy wielochorobowością nie są skazani na pomoc osób trzecich - można ich usprawniać i nierzadko mogą funkcjonować samodzielnie.

Dobre funkcjonowanie ZOL-u zależy od niego samego
Według przedstawicielki Stołecznego Centrum Opiekuńczo-Leczniczego (SCOL) na efektywność ZOL-u mają wpływ nie tylko dobre praktyki stosowane w ramach obligatoryjnych norm prawnych (skala Barthel czy Glasgow), ale też takie, które wynikają z wewnętrznych uwarunkowań zakładu i z potrzeb samych pacjentów.

- W ZOL-u prowadzonym przez SCOL stosujemy kwestionariusz oceny stopnia odżywienia czy skalę Norton do oceny ryzyka rozwoju odleżyn. Głównym wskaźnikiem jakości naszych świadczeń jest ocena ilości występowania odleżyn nabytych w trakcie pobytu w zakładzie - mówiła Kaczmarska.

- We wszystkich zespołach otępiennych lub pourazowych stosujemy ocenę chodu, równowagi, ryzyka upadku - tłumaczyła.

Dodała, że w ZOL-u funkcjonuje ponadto geriatryczna skala oceny depresji i testy do określania upośledzenia funkcji poznawczych.

- Wszystkie te testy, skale i kwestionariusze wykorzystujemy w całościowej, właściwej dla naszego zakładu, ocenie geriatrycznej, którą realizują wszyscy członkowie zespołu zajmujący się pacjentem - mówiła.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.