Co czwarta osoba po 60 r.ż. cierpi na cukrzycę typu 2
Autor: PAP/Rynek Seniora   12 czerwca 2015 13:58

W Polsce na cukrzycę choruje nawet 3 mln osób, ale co trzecia z nich o tym nie wie i nie leczy się. Lepiej wykryć chorobę wcześniej i poddać się leczeniu aniżeli stracić wzrok, nogę i niezależność - przekonują organizatorzy nowej kampanii "Oddaj cukier!".

Akcję zainaugurowano w czwartek (11 czerwca) podczas konferencji prasowej w Warszawie, na której obecni byli również ambasadorzy kampanii - popularni aktorzy: Katarzyna Glinka, Katarzyna Skrzynecka i Cezary Żak.

Prof. Leszek Czupryniak, były prezes Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego podkreślił, że na cukrzycę typu 2, która odpowiada za 90 proc. przypadków tej choroby, cierpi w Polsce co czwarta osoba po 60. roku życia. Przypomniał, że czynniki ryzyka tego schorzenia, takie jak nadwaga lub otyłość oraz siedzący tryb życia, występują u większości Polaków po 45. roku życia.

- Problem stanowi również to, że wciąż niechętnie wykonujemy badania kontrolne, dlatego około jedna trzecia z 3 mln osób z cukrzycą nie wie o swoim schorzeniu i nie leczy się - tłumaczył prof. Czupryniak. - Cukrzyca nie boli, rozwija się bezobjawowo i często pierwszym widocznym jej objawem jest np. zawał serca lub niegojące się owrzodzenia stóp, które grożą amputacją - przypomniał diabetolog. Wskazał, że w Polsce co roku z powodu cukrzycy 14 tys. osób przechodzi amputację nogi, a 3,5 tys. jest poddawanych dializie z powodu niewydolności nerek spowodowanej przez tę chorobę.

- Tymczasem dzięki odpowiedniemu leczeniu cukrzycy chory może zachować niezależność i normalnie funkcjonować - powiedział prof. Czupryniak.

W zaprezentowanym na spotkaniu filmie, który powstał na potrzeby kampanii, prof. Maciej Małecki, aktualny prezes PTD, zwrócił uwagę, że po rozpoznaniu cukrzycy pacjenci muszą nauczyć się zasad zdrowego żywienia, podejmowania regularnej aktywności fizycznej, wykonywania pomiarów glukozy za pomocą glukometru oraz przyjmowania leków. Sukces terapeutyczny w cukrzycy zależy w bardzo dużym stopniu od samego chorego i jego bliskich.

- Właśnie z tego powodu edukacja osób z cukrzycą, m.in. na temat zmiany dotychczasowych nawyków, powinna stanowić niezbędny element ich leczenia - oceniła obecna na konferencji pielęgniarka i edukatorka diabetologiczna, Beata Stepanow, prezes Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej. - Jednak pomimo wielu podejmowanych działań edukacyjnych, świadomość naszego społeczeństwa na temat cukrzycy typu 2, terapii oraz powikłań występujących na skutek niewłaściwie kontrolowanej cukrzycy jest nadal niska - podkreśliła.

Na potwierdzenie przytoczyła rezultaty badania przeprowadzonego przez jej stowarzyszenie w 2012 r. Wykazało ono, że aż 40 proc. pacjentów z cukrzycą oraz ich bliskich nie wie, jaki jest najniższy bezpieczny poziom glukozy we krwi. Tymczasem, PTD zaleca, by nie spadał on poniżej 70 mg/dL (miligramów na decylitr krwi). Jest to o tyle ważne, że wiele metod leczenia cukrzycy, nie tylko insulinoterapia, ale też różne starsze leki doustne, powoduje niedocukrzenia (tzw. hipoglikemie), które mogą być groźne dla zdrowia i życia.

Celem kampanii pt. "Oddaj cukier!" (www.oddajcukier.pl) jest edukowanie osób z cukrzycą na temat zasad właściwej kontroli choroby, możliwości uniknięcia jej poważnych powikłań, takich jak ślepota, uszkodzenie nerek, zawał serca, udar mózgu czy amputacja nogi. Sponsorem kampanii jest firma Janssen-Cilag Sp. z o.o. Patronat merytoryczny nad akcją objęło Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.