Co szkodzi, a co pomaga podczas fali upałów?
Autor: PWX/Rynek Seniora   06 lipca 2015 09:11

Upalna pogoda jest nie tylko uciążliwa, ale również groźna dla zdrowia. Eksperci podpowiadają, dlaczego warto jeść pomidory i ostre przyprawy, w jakim celu pić ciepłe napoje, a także które lekarstwa szkodzą przy wysokiej temperaturze.

Podstawowa zasada obowiązująca w upały, to picie dużej ilości płynów. Eksperci zalecają spożywanie około 2,5 litra wody dziennie. Warto tyle wypijać nawet jeśli nie odczuwamy pragnienia - wynika z informacji prasowej przygotowanej przez specjalistów z Kliniki Demeter w Warszawie.

Najlepiej wybierać wodę niegazowaną ze zwiększoną zawartością sodu i potasu. Wysokie temperatury otoczenia sprawiają, że wraz z potem tracimy wiele minerałów. Sód i potas mają wpływ na równowagę elektrolitową w organizmie.

- Niedobór tych pierwiastków może być przyczyną wielu powikłań, takich jak zwiększone ciśnienie krwi, zawał lub udar. Oprócz układu krwionośnego obciążenia mogą dotyczyć układu nerwowego, powodując zmniejszenie koncentracji i apatię. Dlatego tak ważne jest picie wody bogatej w te dwa składniki - mówi Danuta Lis, specjalista dietetyk w Klinice Demeter w Warszawie.

Ciepły napój na... ochłodę
Jednym z najpopularniejszych sposobów radzenia sobie z gorącem, jest picie zimnych napojów.

Zdaniem eksperta to krótkotrwałe rozwiązanie, które daje chwilowe uczucie komfortu: - Po otrzymaniu chłodnego napoju, organizm próbuje jak najszybciej podnieść temperaturę ciała, niwelując uczucie chłodu. Szybko wraca uczucie gorąca i pragnienia. Ciepłe napoje korzystniej wpływają na nasz organizm schładzając go w czasie upałów. Ciepło pobudza receptory znajdujące się na języku, które przekazują informacje do mózgu o wyższej temperaturze. W rezultacie organizm zaczyna się schładzać - mówi Danuta Lis.

Ekspert dodaje, że dobrym rozwiązaniem jest picie miętowej herbaty. Mięta ma działanie ochładzające organizm, a napar dodatkowo schładza ciało. Efekt chłodnego komfortu utrzymuje się dłużej niż po spożyciu zmrożonego napoju.

W czasie upałów należy zrezygnować z alkoholu, który - podobnie jak słońce - rozszerza naczynia krwionośnie. Takie połączenie może doprowadzić do niebezpiecznych wahań ciśnienia. Niewskazane jest równie picie słodkich napojów gazowanych. Zawarty w nich cukier sprawia, że dostarczane płyny gorzej się wchłaniają do organizmu, a w rezultacie go nie nawadniają.

Letnia dieta
Organizm ochładzają również ostre przyprawy: - Taki dodatek do jedzenia pobudza te same receptory, które pobudzają ciepłe napoje. W rezultacie organizm zaczyna się schładzać. Taki mechanizm jest powszechnie wykorzystywany w ostrej kuchni wschodniej - mówi specjalista.

Latem bardzo dobrze sprawdza się dieta śródziemnomorska. Jej podstawą są warzywa i owoce, które regulują poziom nawodnienia organizmu. Wśród nich warto postawić na arbuzy, ogórki, pomidory, jabłka i melony. Na szczególną uwagę zasługują również pomidory.

- Latem smakują najlepiej, jednak nie chodzi tylko o walory smakowe. Znajdujący się w nich potas kontroluje ciśnienie krwi, zapewnia regularną pracę serca i korzystnie wpływa na układ nerwowy – mówi Danuta Lis.

W dietę śródziemnomorską wpisują się również pełnoziarniste produkty zbożowe i jogurty - nie tylko orzeźwiają, ale również wspomagają problemy trawienne wywołane wysoką temperaturą.

CZYTAJ TAKŻE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.