Dieta a sprawność fizyczna: przebadano ponad 50 tys. kobiet

ZDROWIE

Autor: JW, CentrumPR.pl/Rynek Seniora   09 września 2016 10:00


Dieta a sprawność fizyczna: przebadano ponad 50 tys. kobiet Pozytywny wpływ na sprawność fizyczną ma większe spożycie owoców i warzyw, ograniczenie spożycia cukru, tłuszczów trans i sodu oraz alkoholu. Fot. Chris Hunkeler/Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Naukowcy z USA przeanalizowali dane zebrane od 54 762 kobiet, które wzięły udział w trwającym ponad 30 lat badaniu Nurses’s Health Study. Analizowano powiązania między zwyczajami żywieniowymi uczestniczek a obniżeniem ich sprawności fizycznej. Co wyniknęło z badań?

Przede wszystkim podkreślono, że to ogólna jakość diety, a nie poszczególnych pokarmów, może mieć większy wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia fizycznych zaburzeń czynnościowych. Według badań pozytywny wpływ na sprawność fizyczną ma większe spożycie owoców i warzyw, ograniczenie napojów słodzonych cukrem, tłuszczów trans i sodu oraz umiarkowane spożycie alkoholu.

Jakie pokarmy warto jeść?
W latach 1992-2008, badanym kobietom zadawano pytania dotyczące ich sprawności fizycznej, w tym ich zdolności do wykonywania podstawowych czynności życia codziennego. Artykuł z Journal of Nutrition przedstawia wyniki analizy powiązań między zwyczajami żywieniowymi uczestniczek badania, a obniżeniem ich sprawności fizycznej. Do oceny jakości diety, naukowcy posłużyli się wskaźnikiem Alternative Healthy Eating Index (AHEI-2010), który obejmuje produkty i składniki odżywcze obniżające ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych.

- Wyniki tego badania potwierdzają dotychczasowe tezy o korzystnym wpływie właściwie zbilansowanej diety na ogólne zdrowie kobiet. Konieczne są jeszcze dodatkowe badania, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób dieta i styl życia mogą pozytywnie wpływać na zdrowie i dobre samopoczucie w starszym wieku - mówi­ dr Francine Grodstein, wykładowca Brigham and Women’s Hospital, Harvard Medical School.

Jeśli chodzi o konkretne pokarmy, to najkorzystniejsze działanie stwierdzono w przypadku większego spożycia pomarańczy, soku pomarańczowego, jabłek, gruszek, sałaty masłowej, sałaty rzymskiej i orzechów włoskich.

Jeśli orzechy, to najlepiej włoskie
Spożywanie chociażby 1-2 porcji orzechów tygodniowo (1/4 szklanki na porcję) wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia upośledzenia sprawności fizycznej oraz większą zdolnością do zachowania samodzielności w procesie starzenia.

Orzechy włoskie mają wiele właściwości, które mogą przynosić korzyści zdrowotne. Wyróżniają się spośród innych orzechów tym, że składają się głównie z tłuszczów wielonienasyconych (13 g z 30g), takich jak kwas a-linolenowy (ALA), czyli kwas tłuszczowy omega-3 pochodzenia roślinnego. To również jedyne orzechy zawierające znaczące ilości ALA - 2,5 g w 1 porcji (30 g) orzechów.

Ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych owoce orzecha włoskiego zalecane są w diecie przeciwmiażdżycowej. Dieta bogata w orzechy włoskie może również zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi. 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.