Dieta a sprawność fizyczna: przebadano ponad 50 tys. kobiet

ZDROWIE

Autor: JW, CentrumPR.pl/Rynek Seniora   09 września 2016 10:00


Dieta a sprawność fizyczna: przebadano ponad 50 tys. kobiet Pozytywny wpływ na sprawność fizyczną ma większe spożycie owoców i warzyw, ograniczenie spożycia cukru, tłuszczów trans i sodu oraz alkoholu. Fot. Chris Hunkeler/Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Naukowcy z USA przeanalizowali dane zebrane od 54 762 kobiet, które wzięły udział w trwającym ponad 30 lat badaniu Nurses’s Health Study. Analizowano powiązania między zwyczajami żywieniowymi uczestniczek a obniżeniem ich sprawności fizycznej. Co wyniknęło z badań?

Przede wszystkim podkreślono, że to ogólna jakość diety, a nie poszczególnych pokarmów, może mieć większy wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia fizycznych zaburzeń czynnościowych. Według badań pozytywny wpływ na sprawność fizyczną ma większe spożycie owoców i warzyw, ograniczenie napojów słodzonych cukrem, tłuszczów trans i sodu oraz umiarkowane spożycie alkoholu.

Jakie pokarmy warto jeść?
W latach 1992-2008, badanym kobietom zadawano pytania dotyczące ich sprawności fizycznej, w tym ich zdolności do wykonywania podstawowych czynności życia codziennego. Artykuł z Journal of Nutrition przedstawia wyniki analizy powiązań między zwyczajami żywieniowymi uczestniczek badania, a obniżeniem ich sprawności fizycznej. Do oceny jakości diety, naukowcy posłużyli się wskaźnikiem Alternative Healthy Eating Index (AHEI-2010), który obejmuje produkty i składniki odżywcze obniżające ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych.

- Wyniki tego badania potwierdzają dotychczasowe tezy o korzystnym wpływie właściwie zbilansowanej diety na ogólne zdrowie kobiet. Konieczne są jeszcze dodatkowe badania, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób dieta i styl życia mogą pozytywnie wpływać na zdrowie i dobre samopoczucie w starszym wieku - mówi­ dr Francine Grodstein, wykładowca Brigham and Women’s Hospital, Harvard Medical School.

Jeśli chodzi o konkretne pokarmy, to najkorzystniejsze działanie stwierdzono w przypadku większego spożycia pomarańczy, soku pomarańczowego, jabłek, gruszek, sałaty masłowej, sałaty rzymskiej i orzechów włoskich.

Jeśli orzechy, to najlepiej włoskie
Spożywanie chociażby 1-2 porcji orzechów tygodniowo (1/4 szklanki na porcję) wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia upośledzenia sprawności fizycznej oraz większą zdolnością do zachowania samodzielności w procesie starzenia.

Orzechy włoskie mają wiele właściwości, które mogą przynosić korzyści zdrowotne. Wyróżniają się spośród innych orzechów tym, że składają się głównie z tłuszczów wielonienasyconych (13 g z 30g), takich jak kwas a-linolenowy (ALA), czyli kwas tłuszczowy omega-3 pochodzenia roślinnego. To również jedyne orzechy zawierające znaczące ilości ALA - 2,5 g w 1 porcji (30 g) orzechów.

Ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych owoce orzecha włoskiego zalecane są w diecie przeciwmiażdżycowej. Dieta bogata w orzechy włoskie może również zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.