Dieta przeciwzapalna może chronić przed poważnym złamaniem

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   30 stycznia 2017 16:00


Dieta przeciwzapalna może chronić przed poważnym złamaniem Dieta przeciwzapalna chroni nie tylko przed zawałem i udarem, ale także przed złamaniem szyjki kości udowej u kobiet. Fot. Larry Hoffman/Flickr.com (CC BY 2.0)

Dieta zmniejszająca stan zapalny w organizmie może chronić przed złamaniem szyjki kości udowej u kobiet - wynika z badań opublikowanych przez „Journal of Bone and Mineral Density”.

Wykazano już, że tego rodzaju dieta zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Z najnowszych badań wynika, że może chronić również przed najpoważniejszym złamaniem, jakim jest pęknięcie szyjki kości udowej.

Główna autorka opracowania prof. Tonya Orchard z Ohio State University (USA) twierdzi, że wskazują na to obserwacje 10,3 tys. kobiet będących średnio w wieku 63 lat, jakie w latach 1993-1998 prowadzono wśród Amerykanek uczestniczących w badaniu Women's Health Initiative.

Na początku obserwacji żadna z badanych kobiet nie doznała złamania szyjki kości udowej. Przez sześć lat monitorowano u nich gęstość kości oraz wskaźnik zapalności diety (dietary inflammatory index - DII). Na tej podstawie ustalano, jaki wpływ na ryzyko złamań może mieć dieta. Największe właściwości przeciwzapalne ma dieta obfitująca w warzywa i owoce, w tym szczególnie rośliny strączkowe, oraz ryby i orzechy.

Okazało się, że u kobiet przed 63. rokiem życia wysoki wskaźnik DII współwystępował z 50 proc. większym ryzykiem złamania szyjki kości udowej. Z kolei u kobiet z niskim wskaźnikiem zapalności diety zaobserwowano mniejszy ubytek gęstości kości.

Dyrektor Center for Clinical and Translational Science w Ohio Rebecca Jackson twierdzi, że do listy korzyści zdrowotnych, jakie daje odpowiednia dieta, można dopisać to, że wzmacnia również kości. 

Podstawą diety przeciwzapalnej jest tak naprawdę dobrze znana kuchnia śródziemnomorska.

Dieta przeciwzapalna opiera się na spożyciu świeżych warzyw i owoców o różnorodnych kolorach, pełnoziarnistych produktów zbożowych, które nie spowodują nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi, „zdrowych” tłuszczy (oliwa z oliwek, orzechy, awokado), ryb, rezygnacji z produktów przetworzonych i fast-food oraz ograniczeniu spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych (zmniejszenie spożycia masła, tłustych mięs, śmietany).

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.