Eksperci: opieka koordynowana dostosowana do coraz dłuższego życia

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   05 kwietnia 2017 09:33


Eksperci: opieka koordynowana dostosowana do coraz dłuższego życia Opieka koordynowana ma być dobrą receptą na starzejące się społeczeństwo. Fot. Fotolia

Opieka koordynowana, która jest już obecna w polskiej służbie zdrowia, a jej zakres ma być poszerzany, jest dobrym rozwiązaniem dla starzejącego się społeczeństwa - ocenili eksperci podczas 22. Kongresu Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia "Innowacyjna ochrona zdrowia" w Katowicach.

- Koordynowana ochrona zdrowia to temat kompleksowy, wymagający wielu lat nauki i wdrożeń, w Polce jest dopiero na pierwszym etapie - powiedział we wtorek (4 kwietnia) podczas kongresu w Katowicach prezes Polskiej Federacji Szpitali Jarosław Fedorowski.

Wskazał na przykład liczącego 8 mln obywateli Izraela, gdzie cała opieka jest realizowana w modelu koordynowanej ochrony zdrowia, a średnia życia jest dłuższa od średniej w krajach OECD.

- Celem tego systemu jest utrzymywanie obywateli w zdrowiu, w miarę możliwości poza szpitalem - wskazał.

Prezes dostarczającej systemy informatyczne dla medycyny firmy Kamsoft Zygmunt Kamiński przypomniał, że opieka nad chorym w szpitalu jest najdroższa. Dlatego - jak ocenił - optymalną opiekę nad pacjentem należy roztoczyć na poziomie medycyny rodzinnej i apteki. W systemie opieki koordynowanej konieczne jest - jego zdaniem - stworzenie systemu zachęt, np. w postaci wirtualnych "pieniędzy", otrzymywanych za umówienie się na wizytę przez internet, przybycie w oznaczonym terminie, zgłoszenie się na badania profilaktyczne, a odbieranych w razie np. niezgłoszenia się na wizytę.

Eksperci podkreślali, że współczesny pacjent często żyje cierpiąc na przewlekłą chorobę nawet kilkadziesiąt lat, dlatego coraz bardziej potrzebuje wsparcia w organizowaniu procesu leczenia.

Dr Beata Buchelt z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oceniła, że polska służba zdrowia jest zarządzana w archaiczny sposób, krytykowany na świecie za obniżanie jakości usług medycznych, a polegający na płaceniu za wykonanie świadczenia.

- Zapominamy o tym, że dla pacjenta w długim terminie najważniejsza jest jakość, zmierzona na wielu płaszczyznach. Trzeba połączyć systemy zarządzania jakością z wynikami szpitala, z oceną pracowniczą dokonywaną raz na rok, dokonywaną poważnie, bo obecnie ma to raczej charakter formalny, niż charakter procesu zarządzania - powiedziała.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.