
Komunikacja jest kluczowa dla bezpiecznej i efektywnej opieki medycznej - podkreśla prezes PTKM Katarzyna Jankowska. Z raportu OECD i KE wynika, że tylko co trzeciemu polskiemu pacjentowi lekarz dał możliwość zadawania pytań, a tylko co drugi konsultował plan leczenia.
Raport Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawia sytuację opieki zdrowotnej w krajach UE, a także w państwach kandydujących do Unii oraz Norwegii, Szwajcarii i Islandii.
Wynika z niego, że polscy pacjenci źle oceniają jakość komunikacji ze swoim lekarzem; Polska zajmuje pod tym względem ostatnie miejsce wśród wszystkich badanych państw.
W raporcie czytamy, że jedynie co trzeciemu pacjentowi jego lekarz dał możliwość zadawania pytań (33,6 proc., przy średniej europejskiej 83,2 proc.). Również mniej niż połowa pacjentów była zaangażowana w podejmowanie decyzji dotyczących opieki i leczenia (47,9 proc., przy średniej 78,3 proc.). Pacjenci wskazywali także, że polscy lekarze poświęcają im mało czasu, a przekazywane przez nich informacje są trudne do zrozumienia.
Zaniepokojenie tymi wynikami wyraził minister zdrowia Konstanty Radziwiłł, który w ubiegłym tygodniu wskazywał, jest to "sprawa poważna, niewymagająca - jak inne - dużych nakładów". Zdaniem ministra zmianę należy zacząć od odpowiedniego kształcenia w tym obszarze zarówno lekarzy, jak i innych pracowników medycznych.
Prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej dr n. med. Katarzyna Jankowska oceniła, że komunikację pacjentów z lekarzami utrudnia zarówno brak kompetencji komunikacyjnych personelu medycznego, jak i duża ilość obowiązków biurokratycznych. - Obecnie biurokracja pochłania nawet 80 proc. czasu lekarzy - zaznaczyła.
Wskazała, że problemy komunikacyjne są także efektem stresu, z jakim lekarze muszą sobie radzić w codziennej pracy oraz brakiem zaufania ze strony pacjentów. Zdaniem ekspertki wzrost zaufania można osiągnąć m.in. dzięki poprawie kompetencji komunikacyjnych lekarzy. - Badania pokazują, że lekarze, którzy mają wysokie kompetencje komunikacyjne cieszą się większym zaufaniem pacjentów - przekonywała Jankowska.
- Kompetencje komunikacyjne lekarzy są kluczowe dla bezpiecznej i efektywnej opieki medycznej, a ich rola zaczyna już na etapie zbierania wywiadu. Poprzez właściwie zebrany wywiad możemy postawić rozpoznanie i wspólnie z pacjentem uzgodnić właściwą terapię, dzięki czemu pacjent będzie ją realizował; a według badań Światowej Organizacji Zdrowia aż 50 proc. pacjentów nie realizuje zaleceń lekarskich. Ponadto pojawia się duża dysproporcja między ogromnym postępem wiedzy medycznej a komunikacją między lekarzami i pacjentami, w której takiego rozwoju nie obserwujemy - powiedziała.
Zdaniem Jankowskiej komunikacja powinna być przedmiotem obligatoryjnym w programie kształcenia na polskich uczelniach. Jak powiedziała, na uczelniach niemieckojęzycznych już od kilkudziesięciu lat komunikacja jest przedmiotem obowiązkowym we wszystkich uniwersytetach medycznych i ten program jest bardzo rozbudowany.
- Od dobrego lekarza wymaga się kompetencji komunikacyjnych, wiedzy, umiejętności badania fizykalnego i umiejętności rozwiązywania problemów. I o ile uczelnie w Polsce w tej chwili przygotowują dobrze przyszłych lekarzy w zakresie wiedzy i badania fizykalnego, to te dwa pozostałe punkty być może jeszcze wymagają rozwoju - przekonywała prezes PTKM.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych