Jak zapobiegać udarom? Poznaj złote zasady profilaktyki
Autor: Rynek Seniora   10 maja 2016 12:33

10 maja, z okazji Europejskiego Dnia Profilaktyki Udarowej, eksperci Grupy Lux Med przypominają, że udar mózgu zazwyczaj dotyka osoby starsze. Ryzyko udaru zwiększa się znacznie po przekroczeniu 55. r.ż .

Im człowiek starszy tym niestety ryzyko jest coraz większe. W grupie ryzyka są również osoby:

•        z predyspozycją genetyczną, gdzie był już przypadek  udarowy
•        z nadwagą lub otyłością, co wynika najczęściej z nieprawidłowego żywienia i braku ruchu; nierzadko otyłość również towarzyszy innym schorzeniom,
•        z nadciśnieniem tętniczym,
•        osoby chorujące na serce tj. migotanie przedsionków lub mające wady zastawek serca,
•        osoby chorujące na cukrzycę
•        osoby palące tytoń.

Po pierwsze należy pamiętać, że jeśli w naszej rodzinie występowały przypadki udaru powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę na monitorowanie ciśnienia krwi. Częste podwyższone ciśnienie tętnicze jest sygnałem, że musimy zadbać o swój układ krwionośny i zastosować profilaktykę udarową.

- Zmiana diety, rzucenie palenia, odstawienie alkoholu, a przede wszystkim zwiększona aktywność fizyczna to obowiązkowe czynniki, które nie tylko zmniejszą ryzyko udaru, ale korzystnie wpłyną na jakość naszego życia i minimalizację ryzyka innych chorób np. cukrzycy typu 2. czy chorób serca - podkreśla dr n med. Mirosław Wróbel, członek zarządu ośrodka Lux Med Tabita w Konstancinie-Jeziornie pod Warszawą.

Jak więc zapobiegać udarom? Oto podstawowe zasady profilaktyki udarowej:

1. Badaj regularnie ciśnienie sobie i bliskim

Prawidłowe ciśnienie skurczowe, tak zwane górne, powinno wynosić maksymalnie 140 mmHg, a rozkurczowe, dolne, 90 mmHg. Nadciśnienie, które degraduje nasz układ krążenia można stwierdzić, gdy co najmniej dwa razy zaobserwujemy przekroczenie granicy 140/90. Gdy nasze pomiary stale nie mieszczą się w obrębie dopuszczalnej normy powinniśmy zastanowić się nad zmianą trybu życia i skonsultować wyniki ciśnienia z lekarzem.

2. Uzupełnij dietę o witaminę B i czekoladę

Witamina B niweluje szkodliwe aminokwasy odpowiedzialne za zwiększenie ryzyka udarowego. Czekolada również ma pozytywny wpływ na zdrowie i jej jedzenie można rozgrzeszyć pod warunkiem, że jest spożywana w małych ilościach. 1 kostka bogatej w polifenole ciemnej czekolady dziennie może znacząco obniżyć ciśnienie oraz ryzyko udaru.

3.Eliminuj stres poprzez ruch

Stres jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do powstawania nadciśnienia a zatem i udarów. Wypróbuj medytację, jogę, pilates, nordic walking albo Qi Gong, starożytną chińską sztukę ćwiczeń, która pozwala zapanować nad stresem i obniża ciśnienie i ogromnie zmniejsza ryzyko udaru.

4.Utrzymaj prawidłową masę ciała

Sprawdź swój wskaźnik BMI względem wagi i wzrostu i staraj się go utrzymać na prawidłowym poziomie. Jeśli potrzebujesz skonsultuj zmiany w diecie z dietetykiem i ćwicz min. 30 minut dziennie. To niezastąpiony klucz do sukcesu, aby utrzymać swe zdrowie i zmniejszyć ryzyko wszelkich schorzeń, w tym także udarowych.

- Osoby w grupie ryzyka udarowego powinny zwrócić uwagę na dietę i ruch wspomagający układ krążenia. Zmniejszone spożycie czerwonego mięsa oraz tłuszczów zwierzęcych znacznie wpływa na krzepliwość krwi i kondycję naczyń krwionośnych, które są tak ważne w przeciwdziałaniu chorobom naczyniowo-mózgowym. Na dobre ukrwienie mózgu i całego organizmu korzystnie wpływa częste uprawianie sportu i rezygnacja z siedzącego trybu życia - zaznacza dr Mirosław Wróbel.

Warto też pamiętać, że udar mózgu nie jest równoznaczny z wyrokiem, a wczesne rozpoznanie i podjęcie leczenia oraz nowoczesnej rehabilitacji poudarowej znacznie zwiększa możliwość powrotu do samodzielności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.