Kardiolog: jesteśmy zaprogramowani na 120 lat, wystarczą dieta i ruch

ZDROWIE

Autor: onet.pl/Rynek Seniora   14 października 2016 14:01


Kardiolog: jesteśmy zaprogramowani na 120 lat, wystarczą dieta i ruch W diecie należy unikać żywności przetworzonej i tej zawierającej tłuszcze trans, tłuszcze nasycone i cholesterol. Fot. Fotolia

W przypadku większości najbardziej niebezpiecznych chorób czynniki pozagenetyczne - m.in. odżywanie się i styl życia - odpowiadają za co najmniej 80-90 proc. zgonów. Dlatego tak ważne jest, co jemy i ile się ruszamy. Jak komponować dietę i ile czasu poświęcać na ruch, radzi w onet.pl prof. Andrzej Wysokiński - Kierownik Katedry i Kliniki Kardiologii Akademii Medycznej w Lublinie.

Prof. Wysokiński zachęca przede wszystkim do spożywania warzyw krzyżowych, takich jak brokuły, kalafior, brukselka, kapusta czy jarmuż. Wszystkie zawierają sulforafan, który nie dopuszcza do transformacji związków rakotwórczych i bezpośrednio blokuje miejsca ich wiązania z cząsteczkami DNA, uniemożliwiając mutacje. Powinniśmy jeść co najmniej jedną porcję warzyw kapustnych dziennie.

Aby chronić się przed zawałem, najważniejsze jest unikanie żywności zawierającej tłuszcze trans, tłuszcze nasycone i cholesterol. Te substancje po przeniknięciu do krwi są substratem do tworzenia się blaszek miażdżycowych i w efekcie zatykają tętnice.

By nie umrzeć przedwcześnie, według kardiologa powinniśmy zrezygnować przede wszystkim z żywności przetworzonej, składającej się głównie z cukru, soli i tłuszczu, a także niebezpiecznych dodatków: barwników, emulgatorów czy utwardzonych olejów roślinnych. Chodzi m.in. o słodycze, sosy i chipsy. Powinniśmy unikać też zup i dań typu instant.

Uważajmy na słodkie napoje, które stanowią często 10 proc. kalorii, przyjmowanych w ciągu dnia.

Olbrzymie znaczenie ma ruch - nie tylko pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi, ale także zapobiega osłabieniu funkcji umysłowych, reguluje ciśnienie, poprawia nastrój i jakość snu. Zaleca się np. codzienny, godzinny szybki marsz na odległość 6-7 km. Jeśli nie mamy tak dobrej wydolności, możemy zacząć od spacerów i stopniowo zwiększać dystans.

Więcej: www.kobieta.onet.pl

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.