Kobiety tyją także przez hormony. Dietetyk radzi, co robić

ZDROWIE

Autor: JW, Natural Medical/Rynek Seniora   15 listopada 2016 13:25


Kobiety tyją także przez hormony. Dietetyk radzi, co robić Powodem tycia kobiet po menopauzie jest nie tylko nadwyżka kalorii - duże znaczenie mają zmiany hormonalne. Fot. Fotolia

Do głównych przyczyn wzrostu masy ciała po 50. r.ż., niezwiązanego ze zwiększoną ilością spożywanych kalorii, należą zmiany hormonalne pojawiające się w okresie menopauzy. O czym należy pamiętać, aby móc dłużej cieszyć się dobrą kondycją i zgrabną figurą?

Menopauza u Polek przypada na 51-52 rok życia. Zmniejsza się wówczas produkcja hormonów żeńskich - progesteronu i estrogenów - na rzecz androgenów, które powodują przyrost tkanki tłuszczowej (zwłaszcza w okolicach brzucha i twarzy). Zmniejszeniu ulega również produkcja leptyny - hormonu odpowiadającego za uczucie sytości. Częstym problemem hormonalnym kobiet po 50-ce są również zaburzenia funkcjonowania tarczycy. Niedoczynność tego gruczołu powoduje zachwianie metabolizmu (zwolnienie tempa przemiany materii), co sprzyja tyciu.

Ruch i dieta bogata w błonnik
Dolegliwością związaną z nieprawidłowym sposobem żywienia jest insulinooporność - odporność komórek na działanie insuliny. Aby obniżyć poziom glukozy we krwi, produkowana jest duża ilość insuliny, która powoduje odkładanie się tłuszczu w komórkach tłuszczowych. W ten sposób tworzy się błędne koło: nadwaga prowadzi do insulinooporności, a ta z kolei do wzrostu masy ciała.

W celu zatrzymania tej równi pochyłej należy pamiętać o regularnym, umiarkowanym wysiłku fizycznym, który pomoże w utrzymaniu prawidłowej wagi, a także uwrażliwi komórki na działanie insuliny - radzi Anna Osiecka, dietetyk z kliniki Natural Medical.

Kolejnym czynnikiem zapobiegawczym jest dieta bogata w błonnik (produkty zbożowe z pełnego przemiału, warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych) z jak najmniejszą zawartością cukrów prostych (unikajmy słodyczy, cukru, słodkich napojów, dżemów). Posiłki powinny być spożywane regularnie, co 3-4 godziny. Zapobiegnie to pojawieniu się wahań glikemii oraz pozwoli przyspieszyć przemianę materii.

Jak schudnąć bez efektu jojo?
Po 50-tym roku życia zachodzą także zmiany związane z przewodem pokarmowym. Obniża się motoryka jelit, co może prowadzić do zaparć. W tym przypadku bardzo istotne jest zapewnienie odpowiedniej podaży płynów (ok. dwa litry na dobę) w postaci wody mineralnej niegazowanej, słabej herbaty czarnej, zielonej lub czerwonej, herbat ziołowych lub owocowych bez dodatku cukru. Również wprowadzenie produktów mlecznych fermentowanych (kefir, jogurt, maślanka, zsiadłe mleko) będzie bardzo pomocne.

Aby zdrowo i trwale, tzn. bez efektu jojo, schudnąć, należy stosować zasady zdrowego odżywiania i mieć na uwadze, że prawidłowe tempo redukcji masy ciała wynosi 0,5-1 kg tygodniowo. Ważne jest wprowadzenie do diety warzyw (500 gramów dziennie) i owoców (300 gramów dziennie), przy czym te ostatnie nie powinny być spożywane później niż do godz. 17.

Warto również stosować w kuchni przyprawy, które pobudzają metabolizm: chilli, cynamon, rozmaryn, majeranek, lubczyk, tymianek, imbir, mięta. Kluczem do sukcesu jest także regularne jedzenie, dzięki czemu zapobiega się gromadzeniu tkanki tłuszczowej w organizmie. Unikajmy potraw tłustych, smażonych, z dodatkiem tłuszczu zwierzęcego (słonina, smalec, boczek). Jest to istotne nie tylko w walce ze zbędnymi kilogramami, ale także w profilaktyce chorób układu krążenia, które w tym wieku dają o sobie znać.

Należy pamiętać, że każda dieta, a zwłaszcza redukcyjna, powinna być dostosowana indywidualnie, z uwzględnieniem wszystkich schorzeń i dolegliwości - podsumowuje ekspertka. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.