
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami Ministerstwo Zdrowia opublikowało wyjaśnienia dotyczące zagadnień związanych z projektowaną reformą systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Jak informuje MZ, nakłady na zdrowie w roku 2017 i 2018 wzrosną i będą one w tym czasie zwiększane co najmniej równo ze wzrostem wpływów ze składki zdrowotnej.
Analizy dotyczą wydatków rządowych, a nie samorządowych
Resort wyjaśnia, że we wzroście nakładów nie będzie dodatkowego zasilania budżetowego. Według MZ różnice w danych zestawianych w materiałach graficznych, zawartych w opracowaniu "Narodowa Służba Zdrowia. Strategia zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce", wiążą się z różnicami w metodologii przyjętej przez OECD.
Zobacz: NARODOWA SŁUŻBA ZDROWIA. STRATEGIA ZMIAN W SYSTEMIE OCHRONY ZDROWIA W POLSCE
- Grafika przedstawiająca planowany wzrost nakładów odnosi się do wydatków rządowych realizowanych obecnie w ramach NFZ i budżetu państwa. Natomiast najbardziej aktualne dostępne porównywalne dane dla krajów OECD dotyczą 2011 r. i uwzględniają wszystkie wydatki publiczne, łącznie z wydatkami samorządów - tłumaczy MZ.
Sieć szpitali to nie rejonizacja
Jednym z priorytetów planowanej reformy jest utworzenie sieci szpitali, w ramach której wyodrębnione zostaną trzy podstawowe poziomy zabezpieczenia zdrowotnego (stopnie od I do III) oraz trzy poziomy specjalistyczne (specjalistyczny-pediatria, specjalistyczny-onkologia i instytuty). Sieć zostanie utworzona na bazie istniejących podmiotów i będzie weryfikowana co cztery lata.
Zobacz: PRIORYTETY I HARMONOGRAM WPROWADZANIA ZMIAN
- Utworzenie sieci szpitali nie spowoduje rejonizacji opieki szpitalnej. Pacjenci zachowają możliwość wyboru szpitala niezależnie od miejsca zamieszkania - uspokaja resort zdrowia.
Zgodnie z założeniami przygotowywanej reformy podstawowa opieka zdrowotna ma skutecznie koordynować leczenie pacjenta. Według zapowiedzi wprowadzony zostanie taki system finansowania, by środki otrzymywane przez POZ w ramach tzw. budżetu powierzonego (przeznaczonego na diagnostykę i świadczenia specjalistyczne) mogły być wykorzystane wyłącznie na te zadania. Jeśli pieniądze z budżetu powierzonego nie zostaną wykorzystane na wizyty u specjalistów czy badania diagnostyczne, nie będą mogły zasilić budżetu POZ.
Urząd Zdrowia Publicznego nie zastąpi NFZ
Jeśli chodzi o Urząd Zdrowia Publicznego, ma być on "powołany po to, by zintegrować cały rozproszony obecnie system zarządzania zdrowiem publicznym w Polsce i usprawnić działania, prowadzone obecnie na rzecz zdrowia obywateli przez kilka różnych instytucji".
- W jego skład wejdą m.in. część inspekcji sanitarnej, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowe Centrum ds. AIDS i Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. UZP będzie również odpowiadał za realizację Narodowego Programu Zdrowia i przejmie od NFZ-u zadania związane z profilaktyką - wylicza MZ.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych