Na odwodnienie najbardziej narażone są osoby po 65 r.ż.
Autor: Rynek Seniora   13 sierpnia 2015 13:18

U osób starszych skutkiem niedoboru wody jest najczęściej odwodnienie hipertoniczne, które wywołane jest zbyt małą ilością wypitej wody. Z wiekiem następuje bowiem upośledzenie fizjologicznego odruchu pragnienia. O tym, co nam grozi, jeśli pijemy za mało wody mówi Aneta Kościołek, dietetyk z Kliniki Szafirowa w Sosnowcu, biotechnolog i specjalista ds. zdrowia publicznego.

- Zwykło się mawiać, że "woda to życie". Dlaczego jest tak istotna?
Aneta Kościołek
- Woda stanowi około 55 proc. masy ciała dorosłego  człowieka i jest substancją niezbędną do życia. Pełni wiele istotnych funkcji: jest materiałem budulcowym komórek i tkanek, bierze udział w transporcie wewnątrzustrojowym składników pożywienia oraz stanowi odpowiednie środowisko dla większości procesów metabolicznych - trawimy pokarmy nie tylko dzięki enzymom trawiennym, ale właśnie dzięki obecności wody w naszym organizmie.

- Ile wody powinniśmy pić codziennie, a zwłaszcza podczas upałów?
- W okresie letnim szczególnie należy zwrócić uwagę na ilość wody spożywanej przez osoby starsze, bowiem woda odgrywa bardzo ważną rolę w regulacji temperatury ciała. Zapotrzebowanie organizmu na wodę w upalne dni znacząco wzrasta z 1,5-2 do nawet 3-3,5 litrów dziennie. Zaledwie 300 ml wody w ciągu doby organizm człowieka potrafi wytworzyć sam, w procesach przemiany materii, dlatego pozostałą ilość wody należy dostarczyć z wypijanymi płynami.

- A co się dzieje, jeśli zaniedbujemy przyjmowanie wystarczającej ilości wody?- Niedostateczna podaż wody szybko może doprowadzić do zachwiania równowagi wewnątrzustrojowej, a w konsekwencji do poważnych zaburzeń stanu zdrowia, a nawet śmierci. Wraz z wiekiem pogarsza się funkcjonowanie narządów i nawet niewielkie zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej mogą inicjować proces chorobowy lub prowadzić do zaostrzenia chorób współistniejących, co wymaga niejednokrotnie leczenia w warunkach szpitalnych.

-  Jakie są objawy odwodnienia?
Do charakterystycznych objawów odwodnienia należą: ból i zawroty głowy, uczucie osłabienia suchość błon śluzowych, obrzęki kończyn dolnych i górnych, utrata elastyczności skóry i zapadnięte oczy, zaparcia, zaburzenia świadomości, zaburzenie pracy serca i omdlenia.

- Kto jest najbardziej narażony na niedobory wody?
- Najbardziej narażone są szczególnie dzieci i osoby po 65. roku życia. U osób starszych skutkiem niedoboru wody jest najczęściej odwodnienie hipertoniczne, które  wywołane jest zbyt małą ilością wypitej wody. Z wiekiem następuje bowiem upośledzenie fizjologicznego odruchu pragnienia.

Ponadto spada wrażliwość nerwów obwodowych znajdujących się w jamie ustnej, gardle, przełyku i żołądku, które przekazują do mózgu informacje na temat objętości przyjętych płynów i wpływają na wytwarzanie wazopresyny - hormonu regulującego objętość płynów ustrojowych.

Kolejnymi przyczynami odwodnienia u osób starszych mogą być biegunki (zespół jelita nadwrażliwego), gorączka, cukromocz czy niewydolność nerek. Szczególną uwagę na ilość wypijanych napojów należy zwrócić u osób z chorobą Alzheimera i Parkinsona, gdyż przy tych chorobach występują zaburzenia połykania, a te mogą powodować niechęć do picia.

- Co robić, gdy dojdzie już do odwodnienia organizmu?
- Leczenie odwodnienia polega na uzupełnianiu niedoboru wody płynami bezelektrolitowymi - doustnie podaję się wodę lub niesłodzoną herbatę,  a w warunkach szpitalnych dożylnie - 5-procentową glukozę. Jednakże należy pamiętać, by niedoboru wody nie należy uzupełniać zbyt szybko.

- Po pierwsze, zapobiegać. Kilka słów o profilaktyce odwodnienia...
- Aby nie dopuścić do odwodnienia, zwłaszcza u seniorów i małych dzieci należy zapewnić stały i łatwy dostęp do płynów. Pić małe porcje, ale często, najlepiej wodę wysokozmineralizowaną (powyżej 1500 mg/l). Pamiętajmy, by przypominać tym najmłodszym i najstarszym o konieczności wypijania w ciągu dnia co najmniej 1,5 litra płynów, nawet przy braku pragnienia. Optymalnie dla organizmu byłoby wypijać 2-3 litry wody dziennie.

- Z jakich płynów warto zrezygnować  w czasie upałów?
- W bardzo upalne dni powinno się raczej  unikać napojów działających odwadniająco, takich jak kawa, czarna herbata, cola, piwo i napary z  pokrzywy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.