Niski poziom sodu zwiększa ryzyko zaburzeń poznawczych u osób starszych



PAP/Rynek Seniora - 20 lutego 2018 10:01


U ogólnie zdrowych starszych osób nieco niższe poziomy sodu we krwi były związane zarówno z zaburzeniami, jak i obniżeniem funkcji poznawczych - wynika z badania przeprowadzonego na University of Colorado (USA).

Eksperyment zespołu dr Kristen Nowak wykazał, że niższy poziom sodu we krwi - zwany hiponatremią - wiąże się z spadkiem funkcji poznawczych u osób starszych. Wyniki sugerują, że wyrównanie poziomu sodu w organizmie mogłoby potencjalnie pomóc w utrzymaniu funkcji poznawczych u seniorów.

O hiponatremii mówi się, gdy stężenie sodu we krwi spada poniżej 135 mmol/l. Łagodna odmiana choroby bywa często bezobjawowa, jednak ostatnie badania pokazują, że może się ona wiązać z większym ryzykiem deficytów uwagi, zaburzeniami równowagi i chodu, a co za tym idzie częstszymi upadkami, zdarzeniami sercowo-naczyniowymi, a nawet z przedwczesną śmiercią. Ciężka hiponatremia wiąże się natomiast z zauważalnymi zaburzeniami poznawczymi oraz zaburzeniami neurologicznym, jednak związek pomiędzy poziomem sodu a funkcjami poznawczymi był dotąd niejasny.

Aby wyjaśnić podstawy tej zależności, dr Nowak i jej koledzy przeanalizowali dane dotyczące blisko 5,5 tysiąca mężczyzn powyżej 65. roku życia, nie wykazujących żadnych objawów niedoboru sodu. Obserwowano ich przez przeszło 4,6 roku. W tym czasie u 100 z nich zdiagnozowano hiponatremię.

Naukowcy odkryli, że już niewielki spadek poziomu sodu we krwi był związany zarówno z zaburzeniami poznawczymi, jak i spadkiem funkcji poznawczych w czasie. W porównaniu z mężczyznami, u których stężenie sodu utrzymywało się na poziomie 141-142 mmol/l, pacjenci z hiponatremią w zakresie 126-140 mmol/l byli o 30 proc. bardziej podatni na upośledzenie funkcji poznawczych na początku badania, a 37 proc. bardziej podani na spadek zdolności poznawczych w czasie. Badacze odkryli również związek wysokiego stężenia sodu w surowicy (143-153 mmol/l) z pogorszeniem funkcji poznawczych.

Więcej: naukawpolsce.pap.pl