Opieka psychiatryczna w obecnym kształcie do likwidacji? Mogą ucierpieć seniorzy
Autor: DKX/Rynek Seniora   11 sierpnia 2015 15:06

W Sejmie jest dyskutowana i szybko głosowana propozycja likwidacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego z takim trudem realizowanego od 2008 roku przez szerokie środowisko profesjonalistów, rodzin i pacjentów - czytamy w oświadczeniu podpisanym przez dra n. med. Andrzeja Cechnickiego, kierownika Zakładu Psychiatrii Środowiskowej i Collegium Medicum UJ oraz przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia na Rzecz Realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.

Autorzy oświadczenia apelują: „Pomóżcie nam, aby do tego nie doszło”. Ich zdaniem sprawa opieki psychiatrycznej w Polsce powinna być priorytetowa. Jest bardzo ważna z uwagi na społeczny aspekt zdrowia psychicznego, który wymaga zupełnie innego podejścia niż w chorobach somatycznych. Co czwarta rodzina, czyli 25% obywateli naszego kraju, ma różnorodne problemy ze zdrowiem psychicznym 10% społeczeństwa cierpi na poważne zaburzenia psychiczne. Około 20% w narastającej grupie seniorów to osoby cierpiące na różne dolegliwości psychiczne.

To lekceważenie i niesprawiedliwość wobec seniorów
NPOZP gwarantował im kompleksową i dostosowaną do ich potrzeb opiekę, blisko miejsca zamieszkania, najlepiej w środowisku domowym. Propozycja ustawowej likwidacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego jest najwyższym stopniem lekceważenia i niesprawiedliwości wobec osób chorujących psychicznie, w szczególności seniorów chorujących psychicznie - czytamy w nadesłanej informacji.

Wobec tego w oświadczeniu przedstawiono najważniejsze wnioski i propozycje, zawarte w ekspertyzie pt: Ocena ustawy a o zdrowiu publicznym ze szczególnym uwzględnieniem proponowanych regulacji dotyczących zagadnień ochrony zdrowia psychicznego (druk nr 3675) opracowanej na zlecenie Sejmu przed prof. Jacka Wciórkę (zastępcę przewodniczącego Rady do spraw Zdrowia Psychicznego i przewodniczącego Komisji Reformy Opieki Psychiatrycznej i NPOZP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego).

Likwidacja NPOZP to błąd
Autorzy oświadczenia podkreślają, że jest to nieuwzględnione przez ustawodawcę stanowisko dwóch najpoważniejszych gremiów ekspertów współpracujących z Ministerstwem Zdrowia nad dotychczasową realizacją NPOZP w latach 2011-2015 i programem jego przedłużenia na lata 2016-2020.

1. Projekt ustawy o zdrowiu publicznym podejmuje regulację działań w doniosłym i zaniedbanym obszarze polityki zdrowotnej państwa - jest potrzebny i celowy.

2. Włączenie zdrowia psychicznego do priorytetów polityki w zakresie zdrowia publicznego jest uzasadnione.

3. Większość zawartych w projekcie ustawy zapisów nie budzi zasadniczych uwag – zaproponowane tu do rozważenia uwagi mogą poprawić wymowę i skuteczność niektórych zapisów.

4. Uważamy, że proponowana w art. 20 pkt 1 i 2 ocenianej ustawy likwidacja dotychczasowego usytuowania prawnego NPOZP jest błędem i może spowodować szkody związane z bardzo prawdopodobnym, ostatecznym zaniechaniem systemowej reformy systemu opieki psychiatrycznej. Należy wykreślić te zapisy i przystąpić do konstruowania nowej edycji NPOZP na lata 2016-2020 wg dotychczasowych zapisów Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego (szersze uzasadnienie w p. 2.2.5.2 pełnej ekspertyzy).

5. W ewentualnym, nowym stanie prawnym - po uchwaleniu Ustawy o zdrowiu publicznym - niektóre działania promocyjne, profilaktyczne i destygmatyzacyjne NPOZP  mogłyby zostać przeniesione do NPZ (cel operacyjny C).  

Zahamuje to reformę opieki psychiatrycznej?
Reasumując - zmiana statusu prawnego NPOZP:

-   pozbawia go rangi regulacji ustawowej
-   buduje iluzje prawne - żadne z zadań zdrowia publicznego (art. 2 Uzp) nie dotyczy reformy systemu opieki psychiatrycznej, a wpisanie chaotycznie formułowanych zadań modernizacyjnych do NPZ nie obliguje do tej fundamentalnej, niełatwej zmiany,
-    gubi zapis strategii reformatorskiej zmiany modelu opieki psychiatrycznej,
-    zaciera przejrzystość i wyrazistość proponowanej koncepcji i celu reformy
-    nie wskazuje ciała inicjującego, koordynującego i monitorującego przebieg zmiany,
-    nie adresuje konkretnych zadań do wykonania ani wskaźników ich realizacji,
-    nie zwiększa finansowania, a przewidywane w Uzp środki na realizację celu operacyjnego C (NPOZP 2016-2020) pozostają w całkowitej dysproporcji do koniecznych nakładów na niezbędne inwestycje i bieżące funkcjonowanie, nie przewidują też żadnych nowych mechanizmów finansowania.

W tej sytuacji, proponowana zmiana rangi, roli i zadań NPOZP może zniweczyć nadzieję na kontynuowanie reformy opieki psychiatrycznej w Polsce, zniechęcać do dobrych praktyk tam, gdzie zostały zainicjowane, konserwować złe praktyki i potęgować przekonanie o dyskryminującym podejściu do problemów opieki psychiatrycznej i jej użytkowników.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.