Rosną potrzeby seksualne Polek, także tych po siedemdziesiątce

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   16 grudnia 2016 10:41


Rosną potrzeby seksualne Polek, także tych po siedemdziesiątce Połowa Polek po sześćdziesiątce uważa się za atrakcyjne seksualnie. Fot. Hernan Pinera/Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Polki mają coraz większe potrzeby seksualne i chętniej się do tego przyznają - wynika z raportu pt. „Seksualność kobiet. Raport 2016”. Dotyczy to zarówno kobiet po menopauzie, jak i pań po 70. roku życia.

Trzecia edycja raportu na temat seksualności Polek została zaprezentowana w czwartek na konferencji prasowej w Warszawie. Jego podstawą są wyniki badania ankietowego na reprezentatywnej próbie 1054 kobiet w wieku od 18 do ponad 70 lat. Przeprowadziła je w ramach pracy doktorskiej Kamila Czajkowska pod kierownictwem prof. Zbigniew Lwa-Starowicza.

Starsze kobiety mają podobne potrzeby jak młodsze panie
Zdaniem Czajkowskiej najnowsze badanie dowodzi, że w życiu Polek po 60. i 70. roku życia seks pełni ważną rolą. Chociaż w tych grupach wiekowych zmniejsza się odsetek pań aktywnych seksualnie, to i tak niemal dwie trzecie z nich wciąż uprawia seks.

- Niestety, o grupie kobiet w wieku pomenopauzalnym generalnie nie mówi się w kontekście seksualności. Mówi się raczej o problemie menopauzy, o jej objawach, radzeniu sobie z nimi, o tym, że libido spada. Seksualność kobiet po sześćdziesiątce to temat tabu - zaznaczyła specjalistka.

Tymczasem z badania wynika, że kobiety starsze bardzo podobnie oceniają rolę seksu w swoim życiu do kobiet w wieku 35-49 lat. Nie ma też istotnych różnic między tymi grupami, jeśli chodzi o ocenę własnej atrakcyjności seksualnej - blisko połowa pań po 60. roku życia uważa się za atrakcyjne pod tym względem.

Ogólnie rzecz biorąc wśród pań po menopauzie (tj. po 50. roku życia) odnotowano spadek odsetka uprawiających seks kilka razy w tygodniu. Czajkowska zaznaczyła, że istotnym problemem w przypadku starszych kobiet jest to, że najrzadziej ze wszystkich grup wiekowych zgłaszają się do specjalisty z różnego rodzaju zaburzeniami seksualnymi.

Potrzeby seksualne płci pięknej rosną
Jak ocenił prof. Lew-Starowicz, porównanie najnowszych wyników z raportem z 1992 r. oraz z 2005 r. sugeruje, że rosną potrzeby seksualne polskich kobiet. Na przykład, ponad trzy czwarte pań (76,5 proc.) przyznaje się, że ma potrzebę uprawiania seksu co najmniej raz w tygodniu, podczas gdy w raporcie z 2005 r. odsetek ten wyniósł 52,6 proc., a w 1992 r. - 35,3 proc. Znacznie spadła populacja pań uprawiająca seks rzadziej niż kilka razy w miesiącu - do 6,2 proc., podczas gdy w 2005 r. odsetek ten wyniósł 13 proc., a w 1992 r. - 22,6 proc. Kilka razy w tygodniu seks uprawia ponad 50 proc. Polek.

Wśród innych danych, które sugerują, że rosną potrzeby seksualne polskich kobiet, ekspert wymienił fakt, iż ponad jedna czwarta badanych oceniła swoją liczbę stosunków seksualnych na niedostateczną. Poza tym, blisko 85 proc. badanych pań deklaruje, że seks odgrywa w ich życiu istotną rolę. Jedynie 7,5 proc. ankietowanych oceniło, że jest on zupełnie nieistotny.

Co ciekawe, w stosunku do 2005 r. spadła liczba pań mających jednego partnera seksualnego w ciągu życia - z 43 proc. w 2005 r. do 31 proc. w 2016 r. Odnotowano natomiast niemal dwukrotny wzrost odsetka pań mających od 6 do 10 partnerów - z 5 proc. do 9 proc. Co więcej, wzrósł też odsetek Polek mających 2-4 partnerów poza stałym związkiem.

Prof. Lew-Starowicz zwrócił uwagę, że 18 proc. pan podało, że nie są heteronormatywne.

Prof. Lew-Starowicz poinformował na konferencji, że pełna wersja raportu "Seksualność kobiet. Raport 2016" ukaże się na początku stycznia 2017 r. Będzie liczyła około 170 stron. Sponsorem publikacji jest firma Polpharma.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.