Rusza ministerialna kampania "Depresja. Naucz się pomagać"

ZDROWIE

Autor: PAP/Rynek Seniora   05 października 2017 12:41


Rusza ministerialna kampania "Depresja. Naucz się pomagać" Kampania "Depresja. Naucz się pomagać" ma upowszechniać wiedzę na temat tej choroby. Fot. Michiel Jelijs/Flickr.com (CC BY 2.0)

Właściwa reakcja i wsparcie w decyzji o rozpoczęciu profesjonalnego leczenia mogą być kluczowymi czynnikami decydującymi o wyjściu z depresji - przekonują specjaliści. Resort zdrowia rozpoczął kampanię skierowaną do bliskich osób zmagających się z tą chorobą.

Kampania "Depresja. Naucz się pomagać" ma upowszechniać wiedzę na temat tej choroby. Organizatorzy akcji podkreślają, że depresja to jedna z najgroźniejszych chorób naszych czasów. Nieleczona może trwać latami, a jej konsekwencje bywają tragiczne. Osoba z depresją cierpi, jej bliscy również. Najczęściej dlatego, że widzą, że dzieje się coś złego, ale nie potrafią pomóc.

- Objawy takie jak: niezrozumiały smutek czy obojętność, izolowanie się, przewlekłe zmęczenie, zaniedbywanie obowiązków mogą budzić różne uczucia u drugiej osoby. Może upłynąć dużo czasu, zanim bliscy poznają, że stan ten to nie jest zła wola czy lenistwo, ale depresja, choroba, porównywalna do chorób fizycznych - mówi dr Iwona Koszewska, specjalista psychiatra z wieloletnim doświadczeniem w leczeniu depresji.

- Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości społecznej na temat depresji. Umiejętność rozpoznania choroby, odpowiedniej reakcji i pomoc w podjęciu decyzji o udaniu się do specjalisty mogą znacznie przyspieszyć proces wychodzenia z choroby - dodaje ekspertka.

W ramach kampanii powstała strona internetowa www.sposobynadepresje.pl. Można na niej obejrzeć pięć filmów stanowiących zbiór prostych instrukcji pokazujących, co dzieje się z osobą cierpiącą na depresję oraz co w tej sytuacji może zrobić bliski; opatrzono jej tytułami: "Zbliż się", "Po prosty bądź", "Bądź cierpliwy i wyrozumiały", "Dbaj też o siebie", "Współpracujcie ze specjalistą". W filmach zagrali Agnieszka Żulewska i Rafał Maćkowiak, a muzykę skomponował Paweł Mykietyn.

Poza filmami na stronie zmieszczono również rady dla bliskich osób chorych na depresję. Wskazano w nich m.in., że częstym błędem popełnianym przez bliskich, ale także przez znajomych osób z depresją jest odsunięcie się od chorego; osoba depresyjna często sprawia wrażenie, że nie chce kontaktu, dlatego to my musimy wyjść z inicjatywą. Podkreślono również, że innym błędem popełnianym przez osoby towarzyszące chorym na depresję jest zaniedbywanie własnych zainteresowań i przyjemności, dlatego ważne jest zachowanie możliwie "normalnego" trybu życia, podobnego do tego, jaki był przed chorobą osoby bliskiej.

Materiał wizualny to wstęp do szkolenia e-learningowego, które w przystępny sposób tłumaczy, czym jest depresja, jakie są jej objawy i przebieg, jak można jej zapobiegać oraz gdzie chory może szukać pomocy i jak wygląda terapia.

Poza e-learningiem zaplanowane są również szkolenia stacjonarne skierowane do przedstawicieli grup zawodowych najczęściej stykających się z osobami dotkniętymi depresją - pracowników urzędów pracy, opieki społecznej, samorządów, banków oraz nauczycieli szkół średnich. Głównym celem kursów jest nabycie umiejętności wykrywania osób zagrożonych depresją. Chęć udziału w szkoleniach można zgłaszać na adres mailowy: sposobynadepresje@info-systems.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.

Kampania "Depresja. Naucz się pomagać" potrwa do końca 2017 r. Projekt realizowany jest przez Fabrykę Komunikacji Społecznej na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia. Więcej informacji na temat kampanii znaleźć można na stronie www.sposobynadepresje.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekseniora.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Seniora: polub nas na Facebooku

Rynek Seniora: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych


Dyskusje


Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Infodent24 Rynek aptek House Market
    Portal Spożywczy Puls HR Koszyk cenowy Property Design Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.