
65 proc. Polaków od ponad roku nie było u okulisty - wynika z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez IQS. 16 proc. badanych przyznało, że u okulisty nie było jeszcze nigdy.
Sondaż wykonano w dniach 6-9 lutego 2018 r. na reprezentatywnej próbie 850 Polaków w związku z kampanią "Wielkie Badanie Wzroku", która potrwa do końca marca tego roku.
Z sondażu wynika, że 26 proc. Polaków źle ocenia stan zdrowia swoich oczu. Jednak do okulisty często wybieramy się dopiero wtedy, kiedy z oczami dzieje się już coś poważnego: pojawią się zaburzenia ostrości wzroku lub doskwiera ból, podrażnienie i zaczerwienienie oczu.
Ponad 70 proc. badanych osób przyznało, że odczuwa takie dolegliwości jak uczucie "piasku w oczach" (74 proc.) lub ma zaczerwienienia oczu (78 proc.). Organizatorzy kampanii ostrzegają, że zlekceważenie tych objawów może doprowadzić do poważnego, a czasami już nieodwracalnego uszkodzenia narządu wzroku.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że badanie oczu pozwala zarówno wykryć wadę wzroku, jak również wielu chorób niezwiązanych z oczami, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca oraz anemia. Dlatego dno oka określa się mianem pomniejszonego obrazu naczyniowego układu krążenia. Z kolei stan naczyń siatkówki może odzwierciedlać ogólną kondycję organizmu.
Cukrzyca wywołuje zmiany w małych naczyniach, które znajdują się w siatkówce oczu. Okulista po podaniu leku rozszerzającego źrenicę i ocenie tylnego obszaru gałki ocznej (dna oka), może dostrzec zmiany typowe dla cukrzycy.
Badanie oftalmoskopem (wziernikowanie oczu) pozwala wykryć anemię (niedokrwistość), diagnozowaną zwykle dzięki morfologii krwi. Jest to badanie szczególnie przydatne dla osób cierpiących na hemofobię - lęk przed widokiem, pobieraniem i badaniem krwi.
- Szybkie rozpoznanie wielu chorób pozwoli zapobiec ich niebezpiecznym następstwom, uniknąć niepotrzebnych kosztów leczenia w zaawansowanym stadium, a także poprawić jakość życia. Może przed tym uchronić badanie oka z zastosowaniem oftalmoskopu, co potwierdzają zarówno lekarze okuliści, jak również kardiolodzy - podkreślają organizatorzy kampanii.
Wielkie Badanie Wzroku to ogólnopolska kampania, organizowana do końca marca 2018 r. przez Vision Express. Jej celem jest zwiększenie świadomości Polaków dotyczącej konieczności regularnego badania wzroku. W jej ramach prowadzone są akcje badania wzroku w ponad 180 salonach optycznych w całej Polsce. Więcej informacji znajduje się na stronie: www.WielkieBadanieWzroku.pl.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uważa, że 85 proc. zaburzeń widzenia można zapobiec poprzez wdrożenie kompleksowych działań diagnostycznych i leczniczych. Przykładem jest zaćma, którą można leczyć zabiegiem polegającym na usunięciu zmętniałej soczewki i wstawieniu sztucznej, która może być lepsza niż naturalna.
Z danych GUS wynika, że w Polsce w 2014 r. prawie 800 tys. osób miało zaćmę. Jednak aż 60 proc. Polaków po sześćdziesiątce nie ma żadnej wiedzy na jej temat. Wykazały to badania przeprowadzone w styczniu 2017 r. w 12 krajach Europy, w tym również w Polsce, oraz Bliskiego Wschodu i Afryki, w ramach kampanii "Lepszy wzrok, lepsze życie".
Najczęściej występującą wadą wzroku jest prezbiopia. Z sondażu przeprowadzonego w styczniu 2018 r. na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 40-55 lat przez agencję PBS wynika, że trudnościami z wyraźnym widzeniem z bliska, szczególnie przy słabym oświetleniu, ma aż 98 proc. osób po 40. roku życia.
Największym dramatem jest utrata wzroku. Według raportu opublikowanego w 2017 r. przez "Lancet Global Health", do połowy obecnego stulecia ponadtrzykrotnie zwiększy się na świecie liczba osób, które stracą wzrok. Obecnie jest 36 mln niewidomych, a do połowy tego stulecia ich liczba ma się zwiększyć do 115 mln.
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych