
Według sondażu CBOS aż 74 proc. Polaków - o 6 punktów proc. więcej niż przed dwoma laty i najwięcej od 15 lat - jest niezadowolonych z funkcjonowania opieki zdrowotnej.
CBOS w opublikowanym w środę (3 sierpnia 2016 r.) sondażu wskazuje, że niezmiennie od 2001 r. zadowoleni z opieki zdrowotnej pozostają w mniejszości.
Będzie pan raczej (nie)zadowolony
Obecnie 23 proc. wyraża zadowolenie, a 3 proc. ankietowanych nie ma na ten temat zdania.
W tegorocznym badaniu "zdecydowanie niezadowolonych" z funkcjonowania opieki zdrowotnej jest 35 proc. badanych, a "raczej niezadowolonych" - kolejne 39 proc. (łącznie 74 proc.) Jako "raczej zadowoleni" zadeklarowało się 21 proc., a "zdecydowanie zadowoleni" - 2 proc. (razem 23 proc.).
Dla porównania, w 2014 r. krytyczne oceny wyraziło 68 proc. badanych, a pozytywne - 28 proc. W 2012 r. odnotowano 78 proc. ocen krytycznych i 19 proc. pozytywnych, w roku 2010 odpowiednio - 75 proc. i 22 proc., zaś w 2001 r. 64 proc. i 31 proc.
Niezadowoleni więcej wydają na leczenie
Opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej w istotny sposób związane są ze sposobem korzystania z niej - podaje CBOS. Zadowoleni ze służby zdrowia wyraźnie częściej rekrutują się spośród badanych, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nie korzystali z usług medycznych bądź korzystali z nich wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Rzadziej deklarują je ci, którzy leczyli się poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Kolejnym, ważnym czynnikiem kształtującym opinie są wydatki ponoszone przez ankietowanych na leczenie i badania ogólne. Według CBOS badani niezadowoleni z funkcjonowania opieki zdrowotnej wydawali w ciągu trzech miesięcy poprzedzających sondaż - w przeliczeniu na osobę w gospodarstwie domowym - prawie dwukrotnie więcej niż zadowoleni z jej funkcjonowania (odpowiednio 59 zł i 31 zł na osobę w ciągu ostatnich 3 miesięcy).
Rolę odgrywa także wykształcenie, wiek, położenie materialne respondentów oraz miejsce ich zamieszkania. Relatywnie dobrze na tle innych funkcjonowanie opieki zdrowotnej postrzegają badani z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (34 proc. ocen pozytywnych), najstarsi ankietowani, w wieku 65 lat i więcej (31 proc.), mieszkańcy wsi (28 proc.), respondenci o dochodach na osobę w gospodarstwie domowym w granicach 1400 - 1999 zł (30 proc.). We wszystkich wymienionych grupach oceny negatywne zdecydowanie przeważają nad pozytywnymi.
Najwięcej krytyków wśród wykształconych, ale uboższych
Ponadprzeciętnie duży krytycyzm w ocenach funkcjonowania opieki zdrowotnej cechuje badanych niezadowolonych z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (91 proc. ocen negatywnych), absolwentów wyższych uczelni (83 proc.) oraz mieszkańców miast liczących od 20 tys. do 99,9 tys. mieszkańców (81 proc.)
Oceniając porady i świadczenia otrzymywane w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, 67 proc. badanych pozytywnie oceniło kompetencje lekarzy, a 65 proc. dostępność lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Najgorzej oceniono dostępność wizyt u specjalistów (8 proc. ocen pozytywnych).
Większość ankietowanych uznała, że w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną (61 proc.) oraz nowoczesne rozwiązania (57 proc.). Badani przeważnie pozytywnie oceniają zaangażowanie lekarzy w pracę (60 proc.) i to, że nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską (59 proc.), oraz jakość informacji na temat opieki lekarskiej (56 proc.).
Newsletter
Rynek Seniora: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Seniora na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych